Yrittäjä, hyödynnätkö sosiaalista mediaa suunnitelmallisesti?

”Pelkästään siitä somessa roikkumisesta saisi helposti päivätyön itselleen”on tuttu lausahdus, jota kuulen usein, kun keskustelen sosiaalisesta mediasta yrittäjien kanssa. Some elää ajassa, mutta sitä pystyy tekemään myös tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti ilman, että siitä tekee itselleen päivätyötä. Ja somemarkkinointi on kaiken lisäksi hauskaa!

Sosiaalisen median hyödyntämisestä onkin tullut suuressa osasta yrityksiä arkipäivää ja Tilastokeskuksen vuonna 2017 julkaiseman tutkimuksen* mukaan ”sosiaalista mediaa käyttää jo 63 prosenttia yrityksistä. Sosiaalista mediaa käyttävien yritysten lukumäärä on lisääntynyt neljässä vuodessa 25 prosenttiyksiköllä.” Eli sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödyntää valtaosa yrityksistä.

 

Vähemmän on enemmän myös somessa

Älä haukkaa liian suurta palasta vaan mieti ensin tavoitteitasi, kohderyhmiäsi ja omia resurssejasi. Tavoitteet ohjaavat tekemistä ja Kasvustoorin blogista löydätkin oivan kirjoituksen tavoitteiden asettamisesta (https://www.kasvustoori.fi/ammattilaisen-vinkit-nain-etenet-tavoitettasi-kohti/). Kun tavoitteet on asetettu, aloita ensin yhdellä tai kahdella kanavalla, joista tavoitat kohderyhmäsi. Pari hyvin hoidettua kanavaa on paljon parempi kuin lukuisa määrä kanavia, jotka päivittyvät vain silloin, kun ehditään ja muistetaan päivittää kanavia.

 

Sisältösuunnitelma auttaa päivittäisessä työssä

Sisältösuunnitelma on oiva apuväline päivittäiseen tekemiseen ja sen voi tehdä hyvin konkreettiseksi kalenterin muotoon. Mieti ensin kanavasi, kuinka usein päivität kanavia, ja tämän jälkeen lähde pohtimaan tarkemmin teemoja ja sisältötyyppejä.

Kanavien valinta riippuu kohderyhmästäsi, mutta suosituimpia ovat tällä hetkellä Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube ja Twitter. 2-3 kertaa viikossa riittää päivitysten määräksi hyvin, tee mieluummin aluksi vähemmän ja lisää päivitysten määrää sitten, kun se arjessa on mahdollista.

Näiden jälkeen mieti teemoja, joita haluat nostaa esimerkiksi tiettynä kuukautena. Kuukausiteemat jaksottavat vuotta ja saat nostettua yrityksellesi tärkeitä asioita eri näkökulmista eri kuukausina.

Teemojen jälkeen on hyvä miettiä kolmesta neljään erilaista sisältötyyppiä, jotka tuovat vaihtelua päivityksiin. Sisältötyyppejä ovat esimerkiksi faktasisällöt toimialastasi tai tuotteistasi, yrityksesi arjen hauskat tapahtumat ja uutiset. Kun käytät vaihtelevia sisältöjä somekanavissa, päivityksistä saadaan monipuolisempia ja mielenkiintoisia.

Nämä kaikki mietittyäsi sinulla on jo hyvin konkreettinen kalenteri ja tämän jälkeen sinun tarvitsee enää luoda sisällöt. Nekin kannattaa miettiä esimerkiksi viikoksi kerrallaan valmiiksi, jotta ne eivät syö päivittäistä työaikaa, joka on varmasti muutenkin kortilla.

 

Iloitse tuloksista

Somemarkkinoinnista tulee hauskaa, kun näet tulokset konkreettisesti – someyhteisösi kasvaa ja saat verkkosivuille enemmän kävijöitä, kun ihmiset löytävät yrityksesi somesta. Seuraa tuloksia ja iloitse onnistumisista. Joka päivä tehdyt pienet askeleet vievät pidemmässä juoksussa kohti tavoitteita.

 

Tsemppiä sosiaalisen median markkinoinnin tekemiseen!

Mari Orpana / Kupli www.kupli.fi

 

* Tilastokeskus: Sosiaalinen media laajasti yritysten käytössä

(https://www.stat.fi/til/icte/2017/icte_2017_2017-11-30_tie_001_fi.html)

 

Jätä kommenttisi