Vieraskynä – YRITTÄJÄ – HUOMIOI NÄMÄ VERKKOSIVUJA TEHDESSÄ

Verkkosivut ovat ensimmäinen asia, jonka potentiaalinen asiakas näkee yrityksestä. Käyttäjä luo mielikuvan yrityksestä ja sen ammattitaidosta välittömästi verkkosivuille saapumisen jälkeen. Hyvä verkkosivusto herättää huomion, luo positiivisia tunnetiloja ja kertoo kävijälle sen mitä hän on tullut verkkosivuilta hakemaan. Ajan tasalla oleva tieto on hyvä keino saada kävijöitä ja varmistaa, että he palaavat sivustolle myöhemmin uudelleen. Jos verkkosivusto ei anna vastausta asiakkaan ongelmaan, verkkosivustolla ei ole riittävää arvoa. Verkkosivut voi tehdä itse tai teettää ulkopuolisella digi- tai markkinointitoimistolla. Kummassakin tapauksessa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat:

TEKNISET ASIAT

Jokainen yritys tarvitsee oman verkkotunnuksen eli osoitteen internetissä. Verkkotunnus voi olla esimerkiksi muotoa yritys.fi tai yritys.com. Verkkotunnus kannattaa hankkia eli varata itselle mahdollisimman ajoissa. Jos joku kerkeää varata tunnuksen ennen sinua et voi enää saada samaa tunnusta. Verkkotunnus kannattaa valita huolella, sillä se on koko yrityksesi verkkoidentiteetti. Tunnuksen alle liitetään useimmissa tapauksissa yrityksesi verkkosivustot ja sähköpostit. Verkkotunnus on halpa eli se kannattaa varata heti. Jos myöhemmin et tarvitsekaan kyseistä tunnusta, et menettänyt kuin muutaman kympin.

Webhotelli eli ”verkkoisännöinti” on palvelu, jossa asiakas vuokraa palveluntarjoajan internet-palvelimelta kiintolevytilaa omia verkkosivuja ja muita verkkopalveluita varten. Asiakas saa käyttöönsä työkalut kiintolevytilan ylläpitämiseen ja mahdollisuuden omaan sähköpostiosoitteeseen ja sähköpostilistojen ylläpitoon. Webhotelliin liitetään verkkotunnus, jonka avulla verkkosivustolle on helppo löytää. Webhotelli kannattaa hankkia vasta siinä vaiheessa, kun verkkosivua aletaan rakentamaan tai siirtämään verkkoserverille.

Verkkosivusto tarvitsee myös SSL-sertifikaatin. SSL eli Secure Sockets Layer -sertifikaatit muodostavat teknologian, joka mahdollistaa suojatun yhteyden verkkoselaimen ja verkkopalvelimen välillä. Etuja ovat, että verkkosivut varmennetaan aidoiksi ja tietoliikenne salataan verkkopalvelimen ja verkkoselaimen välillä. Näin luodaan käyttäjille turvallisempi ympäristö. Verkkosivustolla, jossa on SSL-sertifikaatti, käyttää HTTPS-alkuista osoitetta. Kaikki hyvät webhotellipaketit sisältävät SSL-sertifikaatin, joka huolehtii sivuston tietoturvasta ja pitää luottokorttitietojen kaltaiset arkaluonteiset tiedot turvassa. Kannattaa ehdottomasti suojata verkkosivuston kävijöiden yksityiset tiedot ja antaa hyvä ensivaikutelma yrityksestä. SSL-sertifikaatti on käytännössä välttämättömyys jokaiselle verkkosivustolle ja se parantaa myös suoraan verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä.

Verkkosivut voidaan koodata rivi riviltä tai käyttää sisällönhallintajärjestelmää, joista suosituin on WordPress. WordPress verkkosivujen suunnitteluun ja rakentamiseen voidaan käyttää myös erilaisia visuaalisia editoreita, kuten Divi tai Elementor, jotka tekevät WordPress verkkosivujen rakentamisesta sujuvampaa.

SISÄLLÖT

Verkkosivuston tärkeintä antia ovat sisällöt. Ne houkuttelevat vierailijat sivustolle ja pitävät heidät siellä pitkään. Hyvä verkkosivusto rakentuu sisällöistä, jotka ratkaisevat kävijöiden ongelmat ja vastaavat heidän kysymyksiin. Laadukkaat ja laajat sisällöt saavat myös hakukonenäkyvyyden kasvamaan. Tämä on tärkeää, että saadaan sivustolle liikennettä eli vierailijoita ilmaiseksi. Verkkosivujen hakukoneoptimointi on pitempi prosessi, mutta sitä kannattaa tehdä. Tärkeää on myös avainsana-analyysi, joka kytkeytyy läheisesti sisältöjen luomiseen. Verkkosivujen teksteihin kannattaa panostaa, sillä tekstit kertovat yrityksesi tarinaa, kasvattavat asiantuntijuutta ja antavat lisätietoja minkälaisia tuotteita tai palveluita on tarjolla. Myyvät otsikot ja tekstit eli copywriting sitouttaa kävijät ja muuttavat heidät ostopolun aikana maksaviksi asiakkaiksi.

Käyttäjän visuaalista kokemusta tulee parantaa kuvilla ja videoilla. Kuvalla tulee aina olla syy olla verkkosivulla. Hyvä laatuiset kuvat ja videot tekevät verkkosivuista vakuuttavat. Verkkokaupassa hyvä laatuiset kuvat ovat ehdoton vaatimus. Kuvat tulee käsitellä aina sopivan kokoisiksi ja optimoida tiedostokoot pieniksi, että verkkosivut latautuvat nopeasti. Käytä verkkosivustolla kuvia, jotka kertovat parhaiten millä toimialalla olet, mitä arvoja edustat ja miten yrityksesi toimii. Tuotekuvissa muista näyttää myös yksityiskohdat. Paras vaihtoehto on käyttää omia kuvia, jotka kertovat yrityksen tarinaa ja näyttävät asiat oikeasti niin kuin ne ovat internetin ulkopuolella. Ole rohkea ja tuo itsesi ja yrityksesi esiin. Jos käytät kuvapankki kuvia muista käyttöoikeudet ja valitse vain laadukkaita kuvia. Kuvapankkikuvien käytössä on se riski, että verkkosivustolla vierailija saa ”väärän käsityksen” yrityksestä, sen toiminnasta ja palveluista.

Videot ovat uusi musta! Ne ovat jo ”must” kaikilla toimialoilla. Tee videoita paljon ja editoi niistä edustavat ja sopivan mittaiset versiot YouTubeen tai Vimeoon. Nämä videot voidaan sitten upottaa verkkosivuille. Näin markkinoit omaa yritystä ja rakennat brändiä parhaalla mahdollisella tavalla. Aitous palkitaan kasvavalla myynnillä.

VISUAALISUUS

Hyvät verkkosivut näyttävät tuoreelta ja ajankohtaiselta. Onnistunut ulkonäkö luo positiivisia mielikuvia. Tyylikkäästi ja harkitusti sijoitetut elementit tekevät sivustosta hyvän sisällön kanssa kiinnostavan. Tee selkeä myyntiviesti eli panosta siihen mitä kävijät ensimmäiseksi näkevät ja varmista, että viestisi on helposti ymmärrettävä. Sisällytä pääsanoma etusivulle, sillä se auttaa myös hakukoneita ymmärtämään helpommin sivustosi tärkeimmän sanoman.

Muista panostaa typografiaan, johon kuuluvat kirjasintyypit, kirjainkoko ja tekstin väri. Typografian avulla luodaan mielikuvia samoin kuin käytettävillä kuvilla. Fonteiksi voidaan valita hienostuneita tai perinteisiä kirjasintyylejä riippuen siitä millaisia mielikuvia halutaan luoda. Paras kokemus saadaan, kun mustaa tekstiä käytetään valkoisella taustalla.

Väreillä on ihmisille erilaisia merkityksiä. Niiden huolimaton käyttö voi tuoda ei-toivottuja mielleyhtymiä. Värien kohdalla on syytä pitäytyä valitun väripaletin sävyissä. Hyvän verkkosivuston värimaailma sisältää usein 2-3 pääväriä, jotka sopivat sävyiltään yhteen ja luovat halutun mielikuvan. Muista riittävä valkoinen tila eli ympäröivä tyhjä tila. Valkoinen tila yhdistetään helposti tyylikkyyteen. Valkoinen tila antaa lukijalle ”hengähdystauon”. Valkoista tilaa lisäämällä voidaan myös haluttuja elementtejä ”nostaa esiin”.

Verkkosivuston käytettävyys on myös tärkeää huomioida. Käyttäjät selaavat sisältöä nopeasti ja etsivät sieltä heitä kiinnostavia asioita (otsikot, listat, sanat). Otsikot ja listat leipätekstin välissä tekevät kokonaisuudesta mielenkiintoisen. Verkkosivuista tulee tehdä mahdollisimman helppolukuiset. Tummat taustavärit toimivat silloin, kun tekstiä on vähän. Selkeä ja käyttäjiä ohjaava navigointi helpottaa sivuston käyttöä ja luo osaavaa mielikuvaa.

TOIMINNALLISUUDET

Toimintakehoitteet eli Call-To-Actionit vievät verkkosivustolla vierailijaa eteenpäin kohti niitä päämääriä, jotka on sivustolle asetettu. Asiakkaalla on ongelma, johon hän toivoo saavansa sivuilta selkeän vastauksen. Mitä halutaan asiakkaan tekevän? Sivuilla tulee olla selkeät opastukset siitä mitä halutaan lukijan tekevän seuraavaksi. Tulisiko heidän liittyä sähköpostilistalle? Klikata esiin lisätietoja tuotteista tai palveluista? Vai lähettää lomakkeella kysymys palvelusta tai ostaa tuote verkkokaupasta? Hyvä verkkosivu opastaa kävijän haluamaasi lopputulokseen. Älä pakota ketään miettimään seuraavaa tekoa, sillä muutoin hän jatkaa ratkaisun etsimistä muualta.

Yritykselle on erittäin tärkeää ottaa käyttöön Email OptIn eli liidien ja potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteiden kerääminen ja näin sähköpostilistan kasvattaminen esimerkiksi MailChimp ohjelmalla. Tämä tulisi aloittaa heti, kun yritys on perustettu, sillä iso lista on lupa kommunikoida isolle joukolle kiinnostuneita ostajia. Sähköpostilista on omassa hallinnassa, mutta esimerkiksi sosiaalisen median kanavat eivät ole. Facebook voi koska tahansa sulkea tilin jostain syystä.

Yhteydenottolomakkeella saadaan viestit perille kiinnostuneilta potentiaalisilta asiakkailta. Sosiaalisen median painikkeet mahdollistavat kävijöiden keräämisen myös näihin kanaviin. Verkkosivuston sisäinen Haku-toiminto kannattaa myös hyödyntää, niin tiedetään mistä asioista kävijät ovat kiinnostuneet ja mitä he sivustolta etsivät. Kävijä voi katsoa sivustolle upotettuja videoita tai ladata sivustolla olevia dokumentteja tai infograafeja.

TAVOITTEET

Hyvällä verkkosivustolla on tavoitteita. Ensin tulee kuitenkin pohtia: Miksi yrityksesi verkkosivut ovat olemassa? Mitä haluat saada aikaiseksi ja mitä tavoittelet? Tämän jälkeen nämä isommat tavoitteet muunnetaan verkkosivustolla oleviksi pienemmiksi tavoitteiksi. Näitä voivat olla esimerkiksi: Haluat, että kävijät tutustuvat yritykseesi katsomalla esittelyvideon. Haluat, että kävijät tutustuvat tuotteiden ja palveluiden hintoihin. Haluat, että kävijät varaavat ajan kalenterista konsultaatiota tai palvelua varten. Haluat, että kävijät liittyvät sähköpostilistalle jatkomarkkinointia ja myyntiä varten. Haluat, että kävijät antavat positiivista palautetta yrityksestäsi tai palveluistasi.

Yllä mainittujen tavoitteiden lisäksi käyttäjät ja Google tykkäävät verkkosivuista, jotka latautuvat nopeasti. Yhteysnopeudet tosin kasvavat, mutta samalla sisällön määrä lisääntyy verkkosivuilla. Verkkosivuston nopeus on usein aliarvostettua suunnitteluvaiheessa. Kun verkkosivut ovat valmiit, käyttäjät tulevat sivustollesi orgaanisesti Google Haun kautta tai maksetun Facebook tai Google mainonnan avustuksella. Tavoite on, että käyttäjän ei tarvitse ajatella mitään verkkosivuilla vaan hän löytää haluamansa asiat ilman apua. Tee asiat käyttäjille niin helpoksi kuin mahdollista – he pitävät siitä.

Hauskaa digimarkkinointia! Toivoo Digiagentti

digiagentti.com

https://www.linkedin.com/in/juhasavilaakso/

Juha Savilaakso

Digiagentti Oy

Jätä kommenttisi