Vieraskynä – Sivujen analytiikka avaa ovet yrityksen digikasvulle


Kotisivujen julkaisun jälkeen on tärkeää seurata niiden suoriutumista ja etsiä aktiivisesti kehityskohteita omassa tekemisessä. Tässä kuvaan astuu kotisivujen analytiikan merkitys: analytiikka mahdollistaa erilaisten pullonkaulojen tunnistamisen, yleisen kasvun sekä erilaisten kampanjoiden onnistumisen seurannan.

Miten aloittavan yrityksen tai sivuston kannattaa lähteä edistämään asiaa, ja mitä erilaisia työkaluja on käytettävissä?

Google Analytics

Tunnetuin ja tärkein työkalu sivuston analytiikan seurantaan on varmasti Google Analytics. Sen käyttö on ilmaista ja se mahdollistaa paljon erilaisia toimintoja, niin pienten kuin isompienkin yrityksien tarpeisiin. Se kannattaakin ottaa käyttöön jo heti sivuston julkaisun yhteydessä.

Analyticsin käyttöönotto ja yksinkertainen tulostavoiteseuranta onnistuu seuraavan ohjeen avulla:
https://www.zoner.fi/google-analytics/

Seuraa kävijämäärien lisäksi myös konversioita

Kävijämäärien kehittymisen lisäksi, on hyvä seurata myös tulostavoitteiden eli konversioiden kehittymistä. Vaikka sivusto ei olisikaan verkkokauppa, on sivustolla todennäköisesti muita mitattavia maaleja, kuten esimerkiksi yhteydenottoja tai uutiskirjeen tilauksia.

Seuraa lukuja myös eri liikenteen lähteistä

Lukujen kehitystä on tärkeää tarkastella jokaisen liikenteen lähteen osalta erikseen. Yleisimpiä virheitä analytiikan seurannassa onkin tuijottaa vain yksittäisiä kokonaisarvoja, kuten sivuston kokonaiskonversioprosenttia. Kokonaisarvot eivät todennäköisesti kerro yhtään mitään sivuston tilasta tai auta kehittämään toimintaa. 

Google Search Console

Oma sivusto on kullanarvoista kytkeä heti myös Google Search Consoleen. Se mahdollistaa erilaisten teknisten toimintojen hoitamisen Googlen suuntaan ja antaa myös arvokasta dataa Googlen luonnollisista hakukonetuloksista sekä oman sivuston sijoituksista. Analyticsin tapaan Search Consolen käyttö on täysin ilmaista.

Search Consolen saa otettua käyttöön seuraavan ohjeen avulla:
https://www.zoner.fi/verkkosivuston-kytkeminen-google-search-console-tyokaluun/

Kytke Search Console -data myös Analyticsiin

Google Search Consolen saa kytkettyä Google Analyticsiin, jolloin dataa luonnollisten hakutulostenkin osalta pääsee käsittelemään Analyticsin puolelta. 

Hotjar

Yksi sivuston kehityksen kannalta hyödyllisimmistä analytiikkatyökaluista on Hotjar (linkki: hotjar.com). Se tarjoaa visuaalisen tavan nähdä, kuinka kävijät sivustolla toimivat.

Hotjarin avulla on siis mahdollista nähdä todellisia taltiointeja, kuinka vierailijat sivustoa käyttävät sekä myös erilaisia heatmap eli kuumakarttanäkymiä. Tämä mahdollistaa erilaisten käytettävyysongelmien korjaamisen sekä sivuston polkujen viilaamisen tulosten parantamiseksi.

Toisin kuin yllämainitut Googlen työkalut, Hotjar on maksullinen palvelu. Se sisältää kuitenkin myös ilmaisen version, jolla on mahdollista kerätä 2000 sivukatselun verran dataa päivässä. Tämä voikin riittää aluksi tuoreelle sivustolle. Hotjaria ei aina edes tarvita jatkuvassa käytössä, vaan sen voi myös ottaa käyttöön aina silloin, kun sivuston toimivuutta halutaan erikseen tarkastella.

Muista hyödyntää dataa päätöksenteossa

Nyrkkisääntönä on usein pidetty, että datan täytyy myös johtaa toimenpiteisiin tai sen kerääminen on ollut turhaa. Vaikka omaa osaamista datan analysoimiseen ei heti olisikaan, kannattaa tavallisimmat sivuston seurannat silti ottaa heti käyttöön. Mitä pidemmältä ajanjaksolta dataa on, sitä parempia johtopäätöksiä niistä usein voidaan muodostaa.

Toimin työssäni Zonerilla markkinointipäällikkönä ja WordPress-asiantuntijana. Intohimoihini kuuluvat erityisesti verkkokauppa ja hakukoneoptimointi. Minulta voi rohkeasti kysyä vinkkejä ja ajatuksiani voi seurata myös vaikka LinkedInin puolella.

Juuso Kataja

2 kommenttia

Jätä kommenttisi

Juha Kantelinenkommentoi
21.11.2019 at 01:24

WoW ! Upeita neuvoja 🙂

tarjakommentoi
23.11.2019 at 17:13
– In reply to: Juha Kantelinen

Olemme myös samaa mieltä. Hyviä neuvoja.

Jätä kommenttisi