Vieraskynä – Kahdeksan vinkkiä markkinoinnin ja mainonnan suunnitteluun

1. Mieti ensin mitä haluat? Mitä tavoittelet? Uusia asiakkaita, uusia kohderyhmiä, tuotteiden tai palveluiden myyntiä, tunnettuuden lisäämistä vai mitä? . Haluatko vain näkyvyyttä vai konkreettista kauppaa? Montako uutta asiakasta tai kauppaa haluaisit markkinoinnilla/mainonnalla saada (tai tarvitsisit)?

2. Kenelle olet markkinointia tai mainontaa tekemässä? Mikä on ydinkohderyhmä? Mieti kenelle teet sisältöä ja millaista sisältöä he odottavat?

3. Mieti missä, miten ja millä keinoin? Missä kanavissa potentiaalisimmat asiakkaat ovat? Missä kanavassa sinun on helpoin heidät tavoittaa? Kuinka teet vaikutuksen eli mitä toimenpiteitä teet? Sisältö ja esille tuominen vaikuttavat kiinnostuksen herättäjinä. Sisällöstäsi (mainoksestasi) joko kiinnostutaan tai ei. Tee vaikutus sisällöllä.

4. Suunnittele aikataulu toteutukselle. Suunnittele julkaisulle aikataulu. Valitse ajankohta niin, että ehdit myös keskittyä seuraamaan markkinoinnin toimivuutta.

5. Paljonko sinulla on rahaa käyttää? Laske budjettisi, koska se on olennaista paljonko voit käyttää rahaa, ja mitä sillä rahalla saat. Jos laitat kympin tai kaksi esimerkiksi somemarkkinointiin, et voi odottaa kovin suuria tuloksia. Mitä enemmän käytät rahaa, sitä enemmän saat näkyvyyttä. Älä kuitenkaan unohda seuraavaa kohtaa eli seurantaa.

6. Seuraa kuinka markkinointi/mainos toimii. Laske montako kauppaa käytetyllä rahalla tuli. Paljonko yksi asiakaskontakti tai kauppa sinulle maksoi? Mihin reagoitiin ja mihin ei? Seuraaminen opettaa sinulle millaisia toimenpiteitä kannattaa tehdä ja millaisia ei. Opit myös paljonko sinun yrityksesi tuotteiden/palveluiden osalta asiakashankinta maksaa sinulle. Mitä pitäisi tehdä toisin, jotta asiakashankinnan kustannuksia saisi alennettua eli käytettyä vähemmän rahaa mainontaan per asiakas.

7. Mikäli teetät mainoksen tai markkinointimateriaalin suunnittelijalla, muista käydä  vuoropuhelua hänen kanssaan. Kuuntele hänen ajatuksiaan, ja kysy mielipiteitä. Älä epäröi kysyä, aina on hyvä keskustella ja pallotella ideoita ja ajatuksia.

8. Hyvin suunniteltu, kiinnostava ja kohdistettu mainos/markkinointi tuo parempia tuloksia.

Nyt vain toteuttamaan!

Suvi Voutilainen

AvenaDesign

 

Jätä kommenttisi