Verkkokaupan suunnitteluun ja kehittämiseen ohjeita ja vinkkejä osa 1

Keväällä (maalis-huhtikuussa) Postin teettämän tutkimuksen mukaan verkko-ostaminen on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. Verkkokaupasta on tullut merkityksellinen ja se on monelle arkipäiväinen kauppapaikka. Ihmiset ovat lisänneet ostojaan todella paljon. Aikaisemman tutkimuksen mukaan noin puolet ihmisistä oli ostanut verkosta noin kerran kuussa. Uusimman tutkimuksen mukaan taas joka viikko.

Korona teki siis verkkokaupasta monelle yrittäjälle tärkeän kauppapaikan. Ilman sitä moni ostos olisi jäänyt tekemättä. Moni yrittäjä on joutunut siirtämään yhä enenevässä määrin kaupantekoaan verkkoon.

Verkkokauppa on meilläkin ollut kauppapaikkana. Verkkokaupan perustaminen ja sen hallinnointi vaatii aikaa. Se on prosessi, joka on oltava hallussa. Verkkokauppa ei itsekseen lähde toimimaan ja myymään. Kukaan ei löydä sitä, jos et kerro sen olevan olemassa eli markkinointiin on käytettävä aikaa ja myös rahaa. Teimme tähän muutaman tärkeän ohjeen mitä tulee miettiä, jos haluat siirtää liiketoimintaasi verkkoon eli perustaa verkkokaupan. Tai jos haluat kehittää kauppaasi, joka ei toimi haluamallasi tavalla.

Tässä ajatuksia ja vinkkejä aloittamiseen tai kehittämiseen

  • Suunnittele ensin mitä verkkokaupaltasi haluat. Miltä haluat sen näyttävän?  Mitä toiminnallisuuksia verkkokaupaltasi haluat, mitä haluat että asiakkaat sivuillasi tekevät. Tutustu muiden kauppoihin. Katso sekä suomalaisia että ulkomaisia, jotka miellyttävät sinua visuaalisesti sekä toiminnallisesti. Ota oppia muista.
  • Selvitä ja tutustu mitä alustaa haluat käyttää. Kysy muiden kokemuksia, kokeile ja testaa alustoja. Koe käytä muiden kauppoja, jotka koet toimiviksi. Mieti haluatko valmiin paketin? Googlaa ja kysy muilta neuvoja.  Myös mm. erilaiset FB-ryhmät osaavat auttaa tässä asiassa (Naisyrittäjät, verkkokauppiaat, woocommerce…). Kauppaa ei kovin helposti halua vaihtaa toiselle alustalle, joten siksi on tärkeää valita alusta joka toimii haluamallasi tavalla sekä antaa mahdollisuuden kehittää kauppaa tulevaisuudessa.
  • Selvitä, mihin teet teknisen ”kodin” verkkokaupallesi eli minkä webhotellin otat käyttöösi. KasvuStoorin verkkokauppa on tehty Woocommerce-alustalla ja siitä voit lukea lisätietoja esim. täältä 
  • Älä yritä tehdä itse kaikkea, jos tekninen osaamisesi ei riitä. Saat kulutettua uskoattoman paljon aikaa sellaiseen, jonka asiansa osaava tekijä tekee hetkessä tai hyvin lyhyessä ajassa. Ota siis avuksesi tekniset asiat tunteva henkilö. Osta palvelu alan osaajalta.
  • Jos koodi ei taivu, älä yritä. Voit toki opetella, käydä kursseja ja taas opetella. Tekeminen saattaa alkaa muuttua lähes päätyöksesi, ja joudut miettimään milloin ehdit tehdä ydintyötäsi? Punnitse tarkkaan kannattaako sinun yrittää tehdä itse vai ostaa palvelu.
  • Varmista ensin tekijän osaaminen. Kysy referenssejä. Tekijöitä on aivan laidasta laitaan, ja viidakko on sotkuinen. Sieltä voi löytyä vaikka minkälaisia ansoja, jos tekijä ei taida hommaansa. Kysy vaikka suosituksia muilta tai jostain FB ryhmästä.
  • Ota kunnon tarjous, sovi hinta. Sovi mitä siihen kuuluu ja mitä lisätyöt maksaa. Pyydä selkeä lista asioista mitä tekijä tekee. Verkkokaupassa voi tulla esille kaikenlaista, ja kaikki ei ehkä menekään heti putkeen. Mitä paremmin osaat tekniselle osaajalle kertoa mitä haluat sitä joutuisammin ja kustannustehokkaammin homma hoituu.
  • Selvitä maksutarjoajien vaihtoehdot eli mitä kautta hoidat maksuliikenteen. Mitkä ovat eri maksuliikennettä tarjovien yritysten kulut. Vertaile ja kysele muilta kokemuksia.

Verkkokauppa ei suinkaan ole mahdoton tehtävä. Suunnittelu kannattaa tehdä kerralla kunnolla. Näin säästät aikaa ja rahaa myöhemmin. Tekemällä nämä asiat kunnolla, olet jo pitkällä. Kommentoi ihmeessä tähän postaukseen, jos sinulle tulee jotain mieleen. 

Postauksen osa 2 julkaisemme viikon päästä. Aiemmin meillä on ollut monta postausta erilaisista verkkosivuihin liittyvistä asioista. Lue verkkosivuista lisää täältä. 

Tee verkkokaupastasi kiinnostava ostokanava. 

Jätä kommenttisi