Teetkö kaiken itse? Tee yrityksellesi tuotantostrategia

Olemme kirjoittaneet aiemmin täällä KasvuStoorin blogissa erilaisista strategioista. Tällä kertaa aiheena on tuotantostrategia, joka on erittäin tärkeä yrityksen strateginen asia, sitä voi kutsua myös toteutusstrategiaksi. Kuinka tuotteet valmistetaan tai mistä ne tulevat ja miten palvelut toteutetaan? Teetkö kaiken itse vai osaatko ulkoistaa?

Moni yrittäjä tekee lähes kaiken itse, yrittää pitää kulut kurissa sekä säästää sitä kautta kustannuksissa. Tämä voi kuitenkin olla samalla yrityksen ”surma”, nimittäin tekemällä liikaa itse aika alkaa kulua kaikenlaisiin sekalaisiin pikkuasioihin. On haastavaa saada tehtyä oikeasti tuottavaa työtä, jos yrittää tehdä liian paljon itse – aika ei vaan yksinkertaisesti riitä.

Tuotanto onkin yrityksen strateginen asia. Se pitäisi miettiä kuntoon ja siihen on pystyttävä tekemään muutoksia, jos tilanne niin vaatii. Yrityksen tuotantostrategiassa siis mietitään, miten tuotteet valmistetaan, missä ne valmistetaan, kuka valmistaa. Palveluiden osalta taas mietitään, miten palvelut toteutetaan, kuka toteuttaa ja millaisena kokonaisuutena.

Tuotteiden valmistaminen

Yrityksen täytyy ensiksi miettiä, missä tuotteet valmistetaan – Suomessa vaiko jossakin muualla vai sekä että. Moni yritys tuo maahan tuotteita eri maista ja myös valmistusta ulkoistetaan halvempiin maihin. Tällöin on varmistettava, että tuotantokanava toimii, laatu vastaa odotettua ja tuotanto-olosuhteet vastaavat lainsäädännön vaatimuksia. Täytyy varmistaa, että aikataulut pitävät ja homma rullaa. Monesti on käynyt niin, että yritys saa tavaraerän, joka ei vastaa kaikilta osin sitä laatua mitä on ehkä koetilauksena saatu. Mitä sitten tapahtuu? On reklamoitava ja odotettava uutta erää tai myytävä tavaraa joka ei laadultaan vastaa odotustasoa.

Jos joudut tilaamaan kokonaan uuden erän, tämä vaikuttaa tietysti toimituksiin. Jaksavatko tilaajat, jälleenmyyjät tai kaupat odotella toimituksia? Saatat menettää tilauksen, jos et pysty vastaamaan siihen mitä lupasit. Tämän takia on aina varmistettava riittävä toimitusaikataulu ja laatu.

Tuotantostrategiassa otetaan huomioon millaisia tuotteita valmistat tai tilaat. Bulkkitavarassa hinnalla on aina merkitystä. Luksustuotteissa ja niiden valmistuksessa laatu merkitsee hintaa enemmän. Mieti siis, mitä asiakkaat odottavat laadulta. Millaisilla markkinoilla haluat kilpailla. Haluatko tehdä edullista tavaraa, jolloin kilpailet massatuotteiden kanssa. Tämä voi olla hyvä keino, mutta vaatii edulliset tuotantokanavat sekä myös paljon myyntiä. Kilpailu tällä alalla on kovaa.

Laadukkaat tuotteet vaativat valmistuskanavalta asiakkaiden odotustason mukaista jälkeä. Tuotteiden hintataso voi olla korkeampi, jolloin määrällisesti menekki voi olla pienempi.

Toisinaan myös markkinat eli muut yritykset, valmistajat tai myyjät voivat vaikuttaa oman yrityksen tuotantostrategiaan. Esimerkiksi kilpailija saattaa keksiä paremman ja edullisemman raaka-aineen valmistukseen ja pystyy sitä kautta tuottamaan saman tuotteen edullisemmin, joka taas vaikuttaa tuotteen hintatasoon. Tulee eteen tilanne, johon on reagoitava. Raaka-aineella on iso merkitys. Raaka-aineet vaikuttavat tuotteen laatuun, makuun, hintaan ja kestävyyteen.

Entä jos kysyntä kasvaa ja tuotantoyritys ei pystykään vastaamaan siihen. Tätä varten on hyvä jo valmiiksi miettiä vaihtoehtoja tuotannon hallinnoimiseksi. Toisinaan voi olla myös hyvä hajauttaa tuotantoa pariinkin paikkaan, jolloin ei ole myöskään toimitusaikataulujen suhteen yhden kortin varassa. Tuotannon suhteen on oltava aina mietittynä ”Plan B”. Plan B:ta tarvitaan, jos nykyinen valmistuskanava ei toimi riittävän hyvin tai ei pysy aikataulussa.

Varmista siis

  1. Laatutaso
  2. Riittävät ja oikeat tuotantomäärät
  3. Tuotantoaikataulu ja kuinka nopeasti saat lisäerän tuotteista

Varastoa ei kannata pitää turhaan rahoja sitomassa. Parasta on kun sinulla on tuotantokanava, joka pystyy valmistamaan tai lähettämään nopeasti ja joustavasti uusia tuotteita. Varasto ja samalla myös raha kiertää.

Vaikka paketointi ja tuotteen kuva eivät välttämättä kuulukaan tuotantostrategiaan, emme malta olla sitä tässä yhteydessä mainitsematta. Se, miten tuote pakataan tai millaisessa paketissa tuote toimitetaan, on tärkeä asia. Paketti voi luvata paljon, mutta jos sisältö ja tuote eivät kohtaa, asiakas pettyy nähdessään paketin sisällön. Pakkaaminen voi olla myös kilpailuetu, jos asiakas yllättyy positiivisesti paketin saadessaan ja hänen odotusarvonsa ylittyy. Kuvat ovat myös erittäin tärkeitä, mutta aina kuvat eivät vastaa todellisuutta. Tästä hyvä esimerkki on vaate, joka voi olla kuvattu upeasti verkkokaupassa. Kuva on otettu siten, että tuote näyttää huomattavasti paremmalta kuvassa kuin mitä se on todellisuudessa. Asiakas saa tuotteen ja tuote ei näytäkään yhtä hyvältä kuin hän on kuvan perusteella kuvitellut, jolloin hän pettyy.

Tee palvelustasi ja osaamisesta ainutlaatuista

Tuotantostrategia koskeaa myös palveluita. Palveluiden kohdalla sinun on mietittävä, mitä asiakas odottaa palvelulta. Millaisena kokonaisuutena hän haluaa sen ostaa? Miten erotut palvelullasi muista vastaavista tarjoajista? Voitko tehdä jotakin eri tavalla kuin muut? Voitko tarjota palvelusi erilaisena kokonaisuutena tai rakentaa palvelun sisällön erilaiseksi.

Kuinka tuotat palvelua asiakkaalle?

Mieti, kuinka aiot tuottaa palvelun? Teetkö kaiken itse vai rakennatko tarjottavan palvelun verkoston kautta sellaiseksi kokonaisuudeksi, että asiakas saa enemmän hyötyä ja osaamista? Millaista osaamista asiakas tarvitsee? Rakenna sellainen kokonaisuus, joka on jollain tavalla ainutlaatuista. Silloin et kilpaile muiden kanssa. Tarjoat jotain, mitä ei muilla ole.

Palvelun tuotanto voi olla myös kilpailuvalttisi. Palvelun toteuttamisesta voidaan tehdä asiakaskokemus, joka on niin ainutlaatuinen, että asiakas varmasti muistaa saamansa palvelun. Tämä ei aina tarkoita sitä, että on tehtävä jotain maata mullistavaa. Se voi olla joku pieni asia joka tehdään lisäksi tai eri tavalla kuin muut sen tekevät.

Palvelun tuottamisessa nopeus saattaa olla tänä päivänä isokin kilpailuvaltti. Pysyt toimimaan nopeammin kuin muut. Pystyt tuottamaan palvelua asiakkaiden odotuksia vastaavasti.

Kuinka asiakkaan odotukset ja tarpeet kohtaavat?’

  1. Millaisia muutoksia palveluihin tulisi tehdä, jotta ne täyttäisivät paremmin asiakkaiden tarpeet?
  2. Ymmärtääkö asiakas, mitä hyötyä hänelle on palvelusta?
  3. Voitko kehittää asiakaskokemusta, jonka kautta taas parannat kilpailuetuasi?

Asiakas kiinnostuu ja saa sitä mitä tilaa ja ehkä enemmänkin. Hän on tyytyväinen ja hyötyy yhteistyön tekemisestä yrityksesi kanssa .

Kuten huomaat, tuotantostrategia on tärkeä asia ja sen pohtimiseen kannattaakin käyttää aikaa. Ja jos strategiat kiinnostavat enemmänkin, löydät niitä KasvuStoorin aiemmista blogipostauksista, listaus alla. Tsemppiä strategiapohdintoihin!

Myyntistrategia

Yrityksen strategiset tavoitteet

Asiakkuusstrategia

Erilaisia strategioita yritystoiminassa

KuvaPhoto by Domagoj Kolonić on Unsplash

Jätä kommenttisi