Tee valintoja, tee strategia ja saavuta haluamasi

Strategia on yksinkertaisuudessaan niitä valintoja, joita teet.

Oletko miettinyt työssäsi ja yrityksessäsi, mikä on strategiasi? Millaisia valintoja teet, jotta saavutat haluamasi? Jos sinulla on työssäsi tai yrityksessäsi tavoite, joka halutaan saavuttaa, sinun on mietittävä keinot, joilla siihen päästään. Strategia on keinovalikoima, jolla saavutetaan päämäärä. Sen avulla on tarkoitus myös saavuttaa etua kilpailijoihin nähden.

Strategian voi laatia myös ihan omaan elämään. Esimerkkinä vaikka harrastuksen aloitus. Mietit mitä uudelta harrastukselta haluat. Sen jälkeen päätät keinoista, miten siihen pääset. Menetkö kurssille, aloitatko itsenäisesti, hankitko ryhmän ympärillesi? Miten usein harrastat? Noudatat strategiaasi ja saavutat päämääräsi. Jos taas haluat talon tai uuden asunnon, laadit strategian eli mietit keinot sen saavuttamiseen. Mitä valintoja sinun pitää tehdä, jotta pääset ostamaan uuden talon? Onko myytävä entinen asunto, säästettävä ja otettava lainaa vai miten aiot edetä?

Toisinaan saattaa tehdä vääriä valintoja eli valitsee väärän strategian. Sitä on kuitenkin turha jäädä murehtimaan. On kärsittävä seuraukset ja muutettava suuntaa. Moni strateginen päätös on sellainen, että se voi vaatia myös kokeilua. Toimiiko joku asia vai eikö toimi. Jotkut yritykset muuttavat strategiaa lennossa tuulen nopeudella, kun huomaa että valittu strategia ei toimi. Tärkeää on että reagoi, reagoida ei voi jos ei seuraa mitä tapahtuu, mutta nopeita mutu-päätöksiä ei tietenkään kannata tehdä. Kun teet päätöksiä työssäsi tai yritystoiminnassasi strategian suhteen, älä jää nukkumaan ja odota meneekö hyvin vai ei, vaan seuraa. Tee mittarit millä seuraat strategian toimivuutta ja tee tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.

Tiedätkö sinä työssäsi, mikä on sen yrityksen strategia, jossa työskentelet? Toimitko omassa työssäsi strategian mukaisesti? Entä yrittäjänä, oletko miettinyt millaisen startegian laadit, jotta saat yrityksesi toimimaan ja kukoistamaan sekä kehittymään?

Yritystoiminnassa on monia erilaisia strategioita ja riippuu yrityksestä tai yrittäjästä, missä laajuudessa otat seuraavat strategiat suunnitelmiisi. Yritystoiminnassa laaditaan yleensä seuraavanlaisia strategioita:

1. Asiakasstrategia, teet valintoja kenelle myyt. Millaiset asiakkaat tarvitsevat sinun palveluitasi ja/tai tuotteitasi. Millaiset asiakkaat hyötyvät eniten. Millaiset asiakkaat ovat kannattavimpia. Millaisia asiakkaita haluat ympärillesi.
Yksi asia on erityisentärkeä asiakkuuksia suunniteltaessa, millaiset asiakkaat tuottavat lisää asiakkuutta. Joko he ostavat lisää tai tuovat sinulle uusia asiakkaita. Tämä helpottaa sinua, jos saat asiakkaat ostamaan lisää tai suosittelemaan ja myymään puolestasi.

2. Myyntistrategia. Myytkö itse, jälleenmyyjien kautta, kaupallisen verkoston kautta vai miten toteutat myynnin. Miten voit helpottaa myyntiäsi. Miten voit helpottaa ostamista. Kehitätkö jonkin ratkaisun asiakkaan kanssa vähän matkaa kulkemiseen, jotta asiakas saa turvallisen tunteen ostaa sinulta. Mataloitat kynnyksen yli astumista, jos kynnys on korkea, se on aina vaikeampi ylittää.

3. Tuotantostrategia ja voi myös sanoa toteutusstrategia. Miten tuotteet tuotetaan, palvelut toteutetaan. Teetkö kaiken itse, ulkoistatko palveluita, tuotantoa. Mistä ostat raaka-aineet, miten pakkaat, mihin pakkaat, miten lähetät, millaisia jakelukanavia käytät. Palveluiden osalta teetkö kaiken itse vai ostatko muita osaajia toteuttamaan palveluita asiakkaille. Millaisella aikataululla asiakkaat odottavat palvelun saavansa. Millaisen ajan he ovat valmiit odottamaan.

4. Markkinointi- ja viestintästrategia. Myynnin lisäksi mietit millaista viestintää ja markkinointia toteutat. Missä markkinoit, mitä markkinoinnillisesti teet myynnin tueksi, missä näyt, kuka löytää ja mistä, mitä kerrot, millaisia kanavia käytät, millaista viestiä haluat katsojien, asiakkaiden näkevän.

Markkinoinnissa voisi puhua myös näkyvyysstrategiasta eli missä näyt, millä tavalla, millaista näkyvyyttä halutaan saada tulokseksi. Mitä haluat asiakkaiden ja sidosryhmien ajattelevan yrityksestä.

5. Somestrategia. Miten olemme siellä mukana, missä kanavissa, millaisin keinoin, mitä sinne teemme, kuka hoitaa. Millaista sisältöä tuotat, millaista sisältöä sinulta odotetaan, miten allokoit aikaa sisällön tuotantoon. Somestrategia liittyy olennaisti myös markkinointistrategiaan.

6. Verkostostrategia. Millaisia verkostoja lähdet rakentamaan. Millaisista on hyötyä sinulle. Kuka voi auttaa sinua, miten voit  rakentaa verkostojen kautta myyntiä ja markkinointia tehokkaammin, paremmin. Mihin tarvitset verkostoa.

Verkoston kohdalla voidaan puhua myös kumppanuusstartegiasta. Millaisia kumppaneita tarvitset. Ketkä hyötyisivät eniten sinun kumppanuudestasi.

7. Brändistrategia. Jos haluat tehdä itsestäsi, tuotteesta/tuotteista tai palvelustasi brändin, laadi strategia miten siihen päästään. Mitä keinoja käytät, missä näyt, millä tavalla, millaisia kanavia hyödynnät.

8. Resurssistrategia (henkilöstöstrategia). Millaisia resursseja tarvitaan, millaisia ihmisiä tarvitset ympärillesi, mitä osaamista tarvitaan lisää, mitä osaamista voidaan vähentää, mistä löytyvät, miten toteutat (palkkaatko, ostat vai verkoston kautta), miten ohjaat resursseja.

9. Talousstrategia. Miten rahoitat, mistä rahat tulevat, mihin rahaa tarvitaan, mihin rahaa kannattaa käyttää, mihin ei, mitä vähintään saatava.

10. Kilpailustrategia. Millä keinoin kilpailet, miten erotut, miten asiakkaat ja verkosto/kumppanit ymmärtävät erottumistekijät, mitä teet toisin mitä muut toimialalla, mitä teet enemmän, mitä teet vähemmän.

11. Palvelustrategia. Miten ja millä kanavilla palvelet. Miten yritykseen saadaan yhteyttä, miten nopeasti vastaat, miten nopeasti toimitat. Millaista palvelua ja millä aikataululla asiakkaat odottavat.

12. Jaksamisstrategia. Miten jaksat tai työyhteisö jaksaa jatkaa ja punnertaa eteenpäin. Miten saat muut motivoitua ja innostettua mukaan. Miten pidät yllä jaksamista eli tässä voitaisiin puhua myös työhyvinvointistrategiasta.

13. Toteutusstrategia. Miten suunniteltu toteutetaan, miten viedään käytäntöön. Miten ja kuka tekee sekä mitä tekee. Kuka vastaa, kuka seuraa, miten seurataan.

Tässä oli vähän alkua näistä strategisista päätöksistä. Enemmänkin voisi vielä pohdiskella, mutta eiköhän tämä yhteen postaukseen riitä 🙂 Palaamme näihin strategiapohdintoihin blogissamme lisää tuonnempana ja kirjoitamme vielä eri strategioista syvällisemmin, joten pysy kuulolla!

Ei muuta kuin strategiaa kehiin, muuttamaan se ymmärrettävään muotoon ja toteuttamaan. Valinnat ne tiellä pitää. Jos kääntyy väärään suuntaan, voi aina palata takaisin ja kääntyä toiseen suuntaan. Onnea matkaan!

Jätä kommenttisi