Yrittäjä, kääri hihat osa 1

Myyvätkö tuotteesi? Vai onko valikoimassasi tuotteita, jotka eivät myy? Älä odota kolmea kuukautta myykö vai eikö. Älä luota siihen, että kyllä ne joskus alkavat myymään. Eivät ehkä ala, ja sitä ennen ne vievät hylly- ja varastotilaa sekä rahat ovat niissä kiinni.

Unohda isot varastot, jos vain voit. Jos varasto kasvaa, niin rahat hupenevat varaston kasvamisen ohessa. Monesti ei muisteta aina seurata varaston tilannetta ja kasvamista. On vain kiva tilata uutta tarjontaa asiakkaille ja varastoon kertyy tavaraa. Isossa varastossa on helposti isot rahat kiinni. Tuotteet eivät välttämättä myy tulevaisuudessakaan, jos eivät myy nytkään.

Sesonkituotteet ovat tietysti asia erikseen. Niitä voi jemmata ja myydä tulevaisuudessa ehkä seuraavassa sesongissa. Tai voi myös käydä niin että tyyli, muoti, ulkoasu muuttuu jo sen verran seuraavassa sesongissa, että nämä ovat jo vanhoja. Markkinat ja asiakkaat saattavat kokea, että en enää halua edellisen sesongin tuotteita. Silloin ne jäävät varastoon.

Tuotteiden pitää kiertää, varaston kiertonopeus on yksi yrityksen kannattavuuden A & O! Mitä nopeammin varasto kiertää sen parempi. Rahat kotiutuvat ja voit ostaa uusia tuotteita sekä myydä enemmän.

Varaston arvosta löydät aiemmin tehdyn postauksemme täältä.

Jos tuote ei myy, tee toimenpiteitä

  1. Siirrä se aleen tai myy erikoiseränä pois. Älä odota liian pitkään. Näet muutaman viikon aikana tai ainakin 1-2 kuukauden kuluessa alkaako tuote myymään. Kiinnostuvatko asiakkaat tuotteesta, hypistelevätkö sitä, katsovatko, käyvätkö tuotetiedoissa (verkkokaupassa).
  2. Jos eivät kiinnostu, saatoit tehdä vikainvestoinnin. Silloin on päästävä eroon tuotteista. Voit joutua toteamaan, että ei ollut paras valinta tällä kertaa. Älä jää kuitenkaan murehtimaan vaan laita aleen, erikoiseräksi, kampanjoi ja myy pois mitä pystyt.
  3. Kääri hihat, ja laita tuotteet paremmin esille. Tee kamppis, mainos ja markkinoi tuotteita. Jos ei kukaan tiedä niistä tai näe heti liikkeessä, voi olla että jäävät huomaamatta.
  4. Tee kokokaisuuksia. Rakenna paketteja tai laita esille kokonaisuuksina, jotka vangitsevat katseen. Asiakkaan on helpompi hahmottaa ja hän ehkä ostaa enemmän. Keskiostos nousee tätä kautta.
  5. Laita tuote erilliseen koriin tai pöydälle. Nosta siis esille tuote, jos haluat että se myy. Mistä erottuu nopeasti, helposti asiakkaiden silmiin. Näkyy sisääntullessa, kassalle tullessa tai verkkokaupassa vaikka etusivulla tarjouksena tai muuta vastaavaa.

Tässä vähän käytännön vinkkejä toimimiseen. Kääri hihat osa yksi, osa kaksi tulee myöhemmin.

Älä mieti: ei myy, mieti kuinka saan myymään!

Jätä kommenttisi