Henkilöbrändäyksen aakkoset

Henkilöbrändäys on positiivisen mielikuvan rakentamista itsestään. Asiantuntijalle, yrittäjlle ja ihan kaikille tämä on mahdollisuus rakentaa itsestään kiinnostava henkilö muiden silmissä. Periaatteessa henkilöbrändäys on hyvin samantyylistä kuin yrityksen tai tuotteiden brändääminen.

Henkilöbrändi muodostuu omasta persoonastasi, osaamisesta ja siitä mitä näytät itsestäsi ulospäin. Henkilöbrändäys ei ole rooli, vaikka usein niin voidaan ajatella, eikä myöskään näyttelemistä. Hyvä vahva henkilöbrändi on osa sinua. Se on aito ja rehellinen kuva sinusta.

Hyviä esimerkkejä voisi olla hyvästä henkilöbrändistä F-Securen Mikko Hyppönen, Sampo Kaulanen Jounin kauppa, Paavi myös mainitaan välillä erinomaisena esimerkkinä henkilöbrändäyksestä.

Nämä asiat sinun tulee huomioida

  • Vahva ja tehokas henkilöbrändi on sekoitus mainetta, luottamusta, huomiota ja suorituksia. Henkilöbrändi antaa mahdollisuuden erottautua muista henkilöistä. Henkilöbrändin luomisessa sinun kannatta miettiä mitkä asiat (tai mikä) on intohimosi. Onko jokin asia josta olet tunnettu, kiinnostava, sinua kuunnellaan sekä sinulla on asiasta osaamista ja sanottavaa? Tämän kautta voit alkaa brändätä itseäsi ja omaa tekemistäsi.
  • Sinun on uskallettava tuoda itseäsi esille, jos aiot rakentaa henkilöbrändiäsi. Osattava ja uskallettava myös kehua itseäsi. Tällä en tarkoita ylimielisyyttä, vaan rehellistä itsensä kehumista. Sinun tulee pitää seuraajasi ajantasalla siitä mitä teet, suorituksistasi ja tapahtumista.
  • Sinulla on oltava muita kiinnostavaa sanottavaa, mielipiteitä ja tuotava myös näitä esille. Oltava yksilöllinen sekä kiinnostava. Jos et uskalla sanoa mitään, et herätä myöskään minkäänlaisia mielikuvia tai tunteita. Oma persoonallisuus tulee hyvien henkilöbrändien takaa aina esille.
  • Omaa persoonallisuuttasi, tarinaasi voit näyttää muutenkin kuin kertomalla. Se voi tapahtua esimerkiksi kuviesi kautta, vaatteiden, taustojen, esineiden eli mitä sinusta näkyy. Se voi tulla esille myös erilaisten paikkojen kautta missä liikut ja missä haluat ihmisten sinut näkevän. Kuva on usein paljon puhuttelevampi kuin pelkät sanat. Tästä hyvä esimerkki voisi olla Lauri Tähkä, jonka henkilöbrändi on mielenkiintoinen. Hänet mielletään yksinäiseksi kulkijaksi ja yhdistetään luontoon sekä metsään. Näin minä ainakin olen hänen brändinsä mieltänyt.
  • Kasvot on hyvän henkilöbrändin takana. Tule esille ainakin välillä myös omilla kasvoillasi, omana itsenäsi. Yleensä laulajat ja näyttelijät tulevat hyvin vahvasti omilla kasvoillaan esille.
  • Suhteita kannattaa luoda. Sosiaalisessa mediassakin sinun kannattaa luoda suhteita. Et voi olettaa että kaikki tykkäävät sinusta ja pitävät tärkeänä, jos et itse pidä muita tärkeänä. Vuorovaikutus on tärkeää. Henkilöbrändin rakentamiseen ei auta että vain näkyy, täytyy myös osallistua, keskustella, tykätä, ottaa kantaa eli olla vuorovaikutteinen.
  • Valitse kanavat, jotka toimivat sinun kohderyhmissäsi. Voit olla kaikissa tai vain osassa. Riippuen missä kohderyhmäsi on.
  • Älä odota, että henkiöbrändisi räjähtää kaikkien tietoisuuteen ensimmäisen päivityksen myötä. Näin ei käy. Henkilöbrändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Se ei ole pikajuoksu, vaan enemmän maraton. Vaatii tekemistä ja olemista, näkymistä ja vuorovaikutteisuutta. Rakenna sitä tietoisesti oman tyylisi mukaisesti.
  • Ole aktiivinen, hyvä henkilöbrändi vaatii aktiivisuutta. Sinut unohdetaan nopeasti, jos et näy. Varsinkin jos vasta rakennat brändiäsi.
  • Päivitä kaikki kanavasi, tietosi ja tee yhtenäinen linja niihin. Ihmiset katsovat ja etsivät sinua monen kanavan kautta. Luo toivotun henkilöbrändisi mukainen kuva eri kanavissa.

Älä jätä sometusta yksin puheluksi

Aktiivinen muiden kanssa keskustelu, muilta oppiminen ja verkoston rakentaminen ovat sosiaalisessa mediassa tärkeitä asioita henkilöbrändin rakentamisessa.

Tässä vielä asioita joita sinun tulee miettiä:

1. Pohdi ja mieti mitä osaamista ja asiantuntemusta sinulla on, ja onko jotain annettavaa muille?

Tässä kohtaa sinun ei tarvitse olla huippuasiantuntija. Osaamisesi ja tekemisesi karttuu matkan varrella. Keskustelemalla muiden kanssa, kyselemällä, tuomalla näkemyksiä huomaat saavasi aikaiseksi rakentavia keskusteluja aiheen ympärille. Tämä myös kartuttaa kiinnostavaa henkilöbrändiäsi.

2. Ole aktiivinen ja aktivoi erilaisia keskusteluja

Ole vuorovaikutteinen ja etsi sopivia keskusteluja. Ota rohkeasti kantaa, mutta pysy positiivisella linjalla jos se vain on mahdollista. Tee sujuvaa tekstiä, kiinnostavia ajatuksia, laadukasta sisältöä ja voit myös viitata muiden sisältöihin. Innostu ja inspiroidu muiden sisällöistä.

3. Tee lista itsellesi mihin haluat tuottaa sisältöä

Tämän avulla pääset liikenteeseen. Tätä on minusta moni ”somegurukin” neuvonnut aloitukseen. On aina helpompaa kirjoittaa, kun on valmiiksi miettinyt aiheita. Kirjoita ylös ammattiasioita, muita mielenkiintoisia aiheita, joihin haluat ottaa kantaa ja synnyttää keskustelua.

3. Uskalla ottaa vastaan palautetta ja kritiikkiäkin

Moni ei uskalla tuoda kantaansa esille tai mielenkiintoista näkökulmaa, koska pelkää tulevansa kritisoiduksi. Me pelkäämme saavamme negatiivista palautetta ja olevamme väärässä. Aina voi tulla palautetta ja kritiikkiä. Mitä sitten? Voit aloittaa mielenkiintoisen keskustelun ja tehdä kysymyksiä. Hyväksyä palautteen ja saada sen pohjalta taas oppia.

Kaikki palaute on aina oppia eteenpäin, ja antaa usein ajatuksia. Joten uskalla palautteesta huolimatta jatkaa henkilöbrändisi rakentamista. Kaikki eivät kuitenkaan tykkää sinusta tai ole samaa mieltä. Eikä tarvitsekaan. Eikä sinun tarvitse olla kaikkien mielessä.

Ole aito itsesi, koska epäaidot kyllä paljastuvat. Viesti niistä asioista joista olet aidosti kiinnostunut. Keskustele, tykkää, jaa, ota kantaa. Kehityt tekemällä et odottamalla.

Voit myös kysyä muiden mielipiteitä ja testauttaa henkilöbrändiäsi heillä. Kysymällä mielipiteitä. Vastausten perusteella voit analysoida vastaako se sitä mitä tavoittelit. Voit muuttaa suuntaa ja tekemistä, jos ei vastaa.

Astu rohkesti estraadille henkilöbrändisi kanssa.

Jätä kommenttisi