Vieraskynä – Pinterest yrittäjän apuna markkinoinnissa

Pinterest on erinomainen väline ohjata liikennettä kotisivuille, blogiin tai verkkokauppaan, saada enemmän klikkauksia, lisätä omaa brändinäkyvyyttä ja kasvattaa asiakaskuntaa niin paikallisesti kuin maailmanlaajuisestikin.

Harva yrittäjä tai yritys kuitenkin hyödyntää Pinterestiä vielä markkinointivälineenä Suomessa. Pinterestin tehoa markkinoinnin apuna ei ole joko ymmärretty tai siitä ei tiedetä tarpeeksi.

Pinterestin ajatellaan usein olevan vain inspiraation lähde, kauniita kuvia ja inspiroivia kansioita. Visuaalista silmänruokaa.

Olet ehkä itse kuitenkin joskus tallettanut ideoita ja tehnyt ostoslistaa esimerkiksi makuuhuoneen sisustushankintoja varten…?

Niinpä, todella moni meistä on tehnyt niin ajattelematta, että oikeasti ihmiset sekä etsivät, tallettavat että OSTAVAT juuri niitä tuotteita tai palveluja, joita Pinterestistä löytävät. Eikö olisi hienoa, jos sinunkin tuotteesi tai palvelusi löytyisivät Pinterestistä?

Suurin osa Pinterestin käyttäjistä tallentaa kuvia omiin kansioihinsa luomatta sinne itse lainkaan sisältöä. Tässä olisi sinun ja yrityksesi mahdollisuus olla osa sitä pientä joukkoa, joka itse asiassa luo sisältöä Pinterestiin ja saa näin omat tuotteensa tai palvelunsa myös esille.

6 parasta syytä miksi yrittäjän kannattaa käyttää Pinterestiä markkinointinsa apuna:

  1. Pinterest on kuin Google, mutta visuaalinen sellainen. Pinterest onkin visuaalinen hakukone enemmän kuin sosiaalisen median kanava. Ihmiset hakevat tuotteita ja palveluja Pinterestistä kuvahaun perusteella. Pinterest auttaa myös sisällön nousemisessa korkeammalle Google-hauissa eli kaksi kärpästä (melkein) yhdellä iskulla!
  2. Ihmiset käyttävät Pinterestiä ostosten suunnitteluun, jopa yli 90% Pinterestin käyttäjistä on kertonut käyttäneensä Pinterestiä tulevien ostostensa suunnitteluun ja yli 80% on ostanut jotain, koska on nähnyt sen ensin Pinterestissä!
  3. Sähköpostilistasi kasvattaminen onnistuu Pinterestin avulla helposti, jos sinulla on kiinnostava liidi magneetti (lead magnet)  ja osaat luoda houkuttelevia pinnejä (pin = kuva, jonka tallennat Pinterestiin).
  4. Pinterestin käyttäminen markkinointitarkoituksessa on edullista. Lukuun ottamatta pinnien ajastukseen käyttämääsi ohjelmaa, Pinterestissä “mainostaminen” ei maksa mitään (paitsi tietysti osaamista ja aikaa luoda kiinnostavaa sisältöä!). Huom! Maksullinen Pinterest-mainos ei ole vielä mahdollista Suomessa.
  5. Voit käytännössä automatisoida hyvin pitkälle Pinterest-markkinointisi (eli pinnauksen) eli sinun ei tarvitse käyttää joka päivä omaa aikaasi pinnaamiseen, vaan voit esimerkiksi käyttää puoli tuntia joka viikko siihen, että ajastat tulevan viikkosi pinnit. Säästät ajastamisella rutkasti omaa aikaasi!
  6. Pinterest mahdollistaa pinniesi eli oman sisältösi elämisen “lähes ikuisesti” netissä. Ei ole lainkaan epätavallista, että vielä vuosien jälkeenkin pinnisi tuovat sivustollesi liikennettä ja ihmisiä Pinterestistä.

Olen itse hyödyntänyt Pinterestiä jo useamman vuoden ajan niin omassa markkinoinnissani kuin auttaen muita yrittäjiä ja yrityksiä. Oma Pinterest-tilini tavoittaa yli 9 miljoonaa Pinterest-käyttäjää kuukaudessa.

Mikäli haluat kokeilla Pinterest-markkinointia tai haluat, että Pinterest-tilisi optimoidaan visuaalisia hakuja varten, voit olla minuun yhteydessä!

Voit varata ilmaisen 15 minuutin Skype- tai puhelinpalaverin kanssani, jonka aikana kartoitan tarpeesi Pinterestin suhteen sekä kerron millä tavoin voisin auttaa juuri sinun yritystäsi tai brändiäsi kasvattamaan asiakaskuntaa, lisäämään liikennettä tai vahvistamaan brändinäkyvyyttäsi netissä.

Kesäisin terveisin,

Petra Veikkola

Valokuvaaja ja Pinterest-asiantuntija

Yhteydenotot: petra@petraveikkola.com

Pinterest-sivustoni: www.nellaino.com

Valokuvaus-sivustoni: www.petraveikkolaphotography.com

Pinterest-tilini: www.pinterest.com/cici

Instagram: @nellainofinland ja @petraveikkola

Jätä kommenttisi