Vieraskynä – Ajattele markkinointia aina kokonaisuutena

Monesti, kun markkinointia aletaan tekemään ilman kunnon suunnitelmallisuutta, saattaa tuloksena olla melkoinen sekasotku. Tehdään Facebook-kampanjaa, tilataan lehtimainos, tehdään blogimarkkinointia… Jos markkinointia ei ole suunniteltu kokonaisuutena, vaan julkaistaan sisältöä ja kampanjoita sinne, minne sattuu, voi tuloksena olla melkoinen sekamelska. Eri kanavien markkinoinnin tulisi olla yhtenäistä ja tukea toisiaan. Esimerkiksi digimarkkinoinnissa ei ole yhdentekevää minkälaiset nettisivut ovat. Jos muu markkinointi ja viestintä on visuaalisesti tietynlaista, on myös nettisivujen viestittävä samaa henkeä.

Suunnittele kunnolla

Suunnittelu on kaiken a & o myös markkinoinnissa. Jos yritykselläsi ei ole markkinointisuunnitelmaa, tee se nyt. Mieti laajasti: missä kaikkialla yrityksesi kannattaa markkinoida eli missä kohderyhmäsi ovat? Kannattaako tehdä pelkästään digimarkkinointia vai onko syytä näkyä myös muualla? Kaikkien kanavien sisältö täytyy suunnitella toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Missä kanavassa julkaistaan milloinkin ja mitä?

Muista pääviestit jokaisessa kanavassa

Suunnittelun ohessa on hyvä miettiä yhtenäinen linja yrityksen äänelle, eli miettiä pääviestit kuntoon ennen mitään markkinointitoimenpiteitä. Tietysti markkinointi täytyy sopeuttaa jokaiseen kanavaan sopivaksi, ja esimerkiksi Instagramissa yritys voi viestiä eri tavalla kuin vaikka Hesarin mainoksessa, mutta pääviestit tulisi kuitenkin nähtävillä kanavasta riippumatta. Toki yrityksillä voi olla monia kohderyhmiä ja sitä kautta myös erilaisia lähestymistapoja, mutta yrityksen pääviestit tulisi olla selkeitä huolimatta siitä, mikä kohderyhmä on kyseessä.

Ei yksittäisiä toimenpiteitä, vaan eheä kokonaisuus

Markkinointia ei siis pitäisi nähdä yksittäisinä toimenpiteinä, joita tehdään silloin, kun pitää saada tarjouskampanja ulos.  Markkinointi on paljon laajempi kokonaisuus kuin yksittäinen kampanja, ja yksittäisellä kampanjalla ei voi pelastaa kaikkea, jos markkinointi ei ole kokonaisuutena kunnossa. Lyhytkatseinen markkinointiajattelu ja yksittäiset toimenpiteet harvoin johtavat yhtä hyvään mielikuvaan yrityksestä kuin suunnitelmallinen tekeminen.

Suvi Asikainen, Kupli Oy  

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Suunnittelemme ja toteutamme asiakkaillemme markkinointia eri kanavissa. Lue lisää http://www.kupli.fi ja ota yhteyttä Suvi Asikaiseen suvi.asikainen@kupli.fi, jos haluat keskustella lisää!

Jätä kommenttisi