Toimiiko yritysilmeesi? Luepa tästä vinkkejä
Onnistunut yritysilme tuo esille yrityksen vahvuudet näkyvästi ja rakentaa kilpailuetua. Jokainen yksityiskohta on mietitty ja harkittu sekä tukee yrityksesi viestiä. Sekava, epäselvä ja rauhaton yritysilme antaa väärän kuvan yrityksen osaamisesta ja laadusta.
Yritysilme luo ensivaikutelman yrityksestäsi. Lähdetkö tärkeille deiteille verkkarit jalassa, tukka sojottaen ja likainen paita päällä? Luultavasti deittisi toteaa, että tämä oli tässä. Potentiaalinen asiakas, yrityksestäsi kiinnostunut, deittailee ensimmäisenä yritysilmeesi kanssa. Huolellisesti suunniteltu ilme voi johtaa siihen, että hän haluaa sopia treffit kanssasi.
Onko yrityksesi yritysilme kunnossa? Tässä pikaohjeita yritysilmeeseen
Tunnistetaanko yritys?
Jääkö yritys mieleen? Laadukas ja yhteneväinen ilme eri kanavissa käytettynä jää paremmin mieleen. Miksi ihminen menee kauppaan ja valitsee aina tietyn tuotteen, vaikka täysin vastaavia olisi tarjolla? No, brändi on tuttu. Yrityksen tai tuotteen nimi on piirtynyt käyttäjän mieleen. Tuotteen tai yrityksen logo on ihmisen aivojen sopukoissa piirtyneenä kuvana. Pakkaus on tuttu, värit ovat tutut ja logo on tuttu. Ihminen valitsee helpommin tutun tuotteen kuin täysin vieraan. Hän jopa maksaa enemmän kun kokee tuotteen olevan uskottava.
Suunnittele siis yritykselle nimen ulkoasu eli logo, joka jää mieleen. Mieti värit, joita käytät kaikissa materiaaleissa ja kanavissa. Valitse värit niin, että ne ovat toimivia. Älä tee värien silppusäkkiä vaan valitse mielellään pari hyvää pääväriä. Mieti myös sotketko kylmiä ja lämpöisiä värejä keskenään. Tämä ei välttämättä toimi.
Digitaalisestikin värit ovat tärkeitä
Mieti digitaalisen näkyvyyden kannalta millaista imagoa eli ilmettä haluat luoda. Mikäli värit ovat kovia, raskaita ja erittäin kirkkaita, ne saattavat olla netissä myös luontaantyöntäviä. Ihminen ei ehkä halua, jaksa lukea sivuasi kun rajut värit hyppäävät ensimmäisenä silmille. Turvallisia ovat pehmeät, lämpöiset ja harmoonisesti toisiinsa soveltuvat värit.
Käytä samoja värejä kaikkialla missä yrityksen materiaalia on. Logossa, käyntikorteissa, nettisivuilla, esitteissä, hinnastoissa jne. Toistat samoja värejä eri paikoissa. Värejä voi toki muuttaa, mutta sitä ei kannata tehdä joka kuukausi. Jos vaihdat niitä vähän väliä, ne eivät jää mieleen.
Logo eli nimen kirjoitusasu
Yrityksen nimi ja sen kirjoitusasu. Tee oma visuaalinen ilme logolle eli yrityksen nimelle. Sen ei tarvitse olla monimutkainen, mutta kun sillä on ihan oma asunsa, se jää mieleen. Logon ei tarvitse olla värillinen. Logoon voidaan lisätä kuva, värejä, oma tekstityyppi, graafisia elementtejä ihan mitä vaan. Mikä on tärkeintä? Se että siitä saa selvää, ja se ei viestitä väärää viestiä. Jos sinulla on koiratarvikeliike, ja laitat logoon kissan kuvan, niin kuinka käy. Kaikki kissaihmiset tulevat liikkeeseesi, ja ovat pettyneitä. Logo on viitannut kissojen tuotteisiin.
Nimen ei tarvitse aina kertoa kaikkea mitä yritys tekee. Esimerkiksi Avena Design ei tarkkaan kerro mitä yritys tekee. Yrityksen nimen alla voidaan käyttää selventäviä toimialoja kuten graafinen suunnittelu. Tällä nimi, joka ei suoraan heti kerro asiakkaille liiketoiminnasta, voidaan selkeyttää. Toki myös slogan voi olla hyvä vaihtoehto.
Selkeä digitaalinen näkyvyys
Entä jos asiakas ei tiedä sinusta mitään etukäteen? Jos hän näkeekin yrityksesi ensimmäistä kertaa. Tai hän on nähnyt mainoksesi, jonka kautta tulee sivuillesi, ja mitä hän silloin näkee?
Näkeekö hän huolellisesti tehdyt ja suunnitellut sivut. Selkeät tuotteet ja palvelut, ymmärtääkö hän mitä yritys myy? Huolellisesti suunniteltu visuaalinen ilme nettisivuilla, verkkokaupassa ja yleensäkin digitaalisessa näkyvyydessä tuo luotettavuutta. Antaa kuvan ammattitaidosta, yrityksen osaamisesta ja madaltaa kynnystä olla yhteydessä.
Jos yrityksesi löytyy helposti, mutta sivut avautuvat hitaasti, saattaa asiakas sulkea sivusi salaman nopeasti. Huono ensivaikutelma, visuaalinen ilme, voi tehdä saman. Saattaa myös käydä näin, vaikka sivustosi toimisi teknisesti kuinka hyvin, jos siellä ei ole mitään mistä kiinnostua. Yritys ei näytä kiinnostavalta ja vakuuttavalta. Tämä tehdään visuaalisen identiteetin kautta, joka voidaan suunnitella mille tahansa yritykselle.
Hyvä yritysilme tuo rahaa ja uskottavuutta
Hyvän yritysilmeen suunnittelu ei ole aina helppoa ja toteuttaminenkin vie aikaa. Usein kannattaa myös testata ilmettä ja sen toimivuutta. Hyvän yritysilmeen tavoite on tuoda yritykselle asiakkaita, rahaa, luotettavuutta ja ammatti-identiteettiä. Hyvä yritysilme suunnitellaan kestämään aikaa ja vetoamaan kohderyhmään, se maksaa enemmän, mutta pitkällä tähtäimellä tuo sinulle rahaa, eikä vie sitä. Sinun ei tarvitse olla heti uusimassa sitä. Voit elää sen kanssa pitkäänkin, kun se ei ole suunniteltu uusimpien hottien trendien pohjalta, vaan rakennettu kestämään aikaa.
Kohderyhmäsi ymmärtää mitä teet, miksi sinulta kannattaa ostaa ja kuinka he hyötyvät yrityksesi palveluista tai tuotteista. Ajatteleppa, jos ekotuotteita myyvän yrityksen pääväri olisi räiskyvän punainen, mitä se kertoisi? Tai jos tilitoimistoalan yritys käyttäisi hyvin epäselvää fonttia, tulisiko uskottava olo toimistosta? Yritysilmeen tulisi viestiä sellaisia asioita ja ominaisuuksia, jotka kohderyhmä kokee miellyttäväksi ja omaa ideologiaa tukeviksi.
Hyvä ja laadukas yritysilme kertoo myös, että yritys on ylpeä siitä mitä tekee. Se on valmis panostamaan tekemiseensä, palveluihinsa, tuotteisiinsa ja haluaa auttaa asiakkaita. Tehdä yhteistyötä. Se kertoo, että me olemme ammattilaisia.
Suvi Voutilainen
Avena Design