Mitä yrittäjän kannattaa huomioida viestinnässä nyt meneillään olevassa tilanteessa?

Monet yrittäjät pohtivat varmasti nyt millaista viestintää voi ja kannattaa yrityksestä tehdä näissä olosuhteissa, joita sotatilanne on aiheuttanut. Millaista viestintää kannattaa tehdä somessa vai pitäisikö olla ihan hiljaa?

Yritykset ovat yksituumaisesti lähteneet boikotoimaan Venäjän aiheuttamaa tilannetta. Yrityksille on tärkeää viestittää tilanteesta. On kuitenkin hyvä harkita mitä viestittää. Kuinka ottaa kantaa ja mihin ottaa kantaa. Aina kun on kriisi tai muu haasteellinen tilanne on mietittävä millaista viestintää tehdään. En muista enää sen sijoittajagurun nimeä, joka oli joskus tuonut esille, että maineen rakentaminen kestää 20-vuotta ja sen menetys voi tapahtua 5 minuutissa. Sen takia viestinnällä on merkitystä. Ajankohtainen viestintä on yritykselle avainasemassa aina kriisitilanteissa. Ei voi odottaa hiljaa hyssytellen sanooko joku muu jotain. Se voi koitua negatiiviseksi yritykselle. Oma ulostulo on tärkeää sellaisissa tilanteissa.

Sotatilanteeseen kannanottaminen kannattaa miettiä huolellisesti. Yrityksen brändiä ei kannata missään tapauksessa tuoda esille sodan kautta. Brändi siis voi ottaa ja ehkä kannattaakin ottaa kantaa. Yrittäjä voi ottaa kantaa, mutta se mitä sanotaan on tärkein asia. Ei niinkään se kuka sanoo. Yritys ja yrittäjä voi tuoda esille somessa oman kantansa tilanteeseen. Tämän hetken tilanteen viestintään pätee samat asiat kuin muutoinkin kriisiviestintään. Näitä ovat luottamus, läpinäkyvyys, avoimuus ja rehellisyys.

Somessa minuutti on jo pitkä aika

Sosiaalisessa mediassa tapahtuu nopeasti viestin eteneminen. Twitter on käynyt kuumana kannanotoista ja infon jakamisesta sodan osalta. Myös seurantaa yrityksen osalta kannattaa tehdä, ja sekin korostuu aina kriisitilanteissa. Parempi kertoa asiat itse kuin odottaa, että jos joku huomaa tai ei varmaan kukaan huomaa. Ihan taatusti joku huomaa. Silloin ollaan jo myöhässä.

Myymistä ja viestintää yrityksestä ei kannata lopettaa. Kauppaa voi tehdä edelleen aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Nyt on kuitenkin hyvä tuoda esille mistä raaka-aineet ja tuotteet tulevat, mikä on siis alkuperämaa. Kotimaisuus on myös hyvä nostaa esille, jos valmistus tapahtuu suomessa. Mikäli yrityksellä on myynnissä tuotteita, jotka tulevat naapuristamme, kannattaa ehkä miettiä niiden poistamista toistaiseksi myynnistä. Kertoa tämä asiakkaille.

Omaa viestintää voi myös tukea erilaisilla symbooleilla, kuten vaikka valkoinen kyyhky, joka on rauhaa kuvaava. Moni on ottanut käyttöön Ukrainan lipun tai sen värejä. Tämä on myös tukea merkitsevä kannanotto ja kertoo yrittäjän ja yrityksen arvoista.

Yrityksen on myös viestittävä työntekijöilleen

Sisäistä viestintää henkilöstön osalta kannattaa vahvistaa ja sen määrää lisätä. Ihmiset tarvitsevat tukea ja tietoa tässä tilanteessa. Kannattaa myös järjestää vaikka porukalle keskustelutilaisuuksia asian tiimoilta, koska moni työntekijä myös miettii vaikuttaako tilanne jollain tavalla meihin, minun työpaikkaani tai yrityksen tekemiseen. Suositeltavaa on myös kertoa selkeä ohjeistus porukalle, mitä he sanovat asiakkaille. Asiakkaat saattavat tehdä kysymyksiä, joihin on vastattava. Henkilöstöä helpottaa kun on olemassa ohjeistus, jonka mukaan voidaan toimia.

Yksinyrittäjä voi lisätä dialogia asiakkaisiinsa ja muihin yhteistyökumppaneihin/sidosryhmiin. Kannustaminen synkästä tilanteesta huolimatta, on aina positiivisen viestinnän lähtökohta. Joten kannattaa käydä dialogia ja kannustaa muita yrittäjiä, sidosryhmiä ja asiakkaita.

”Ystävälliset sanat voivat olla lyhyitä ja helposti lausuttavia, mutta niiden kaiut ovat todella loputtomia.” Äiti Teresa

Jätä kommenttisi