Millaisia tavoitteita lähdet yrityksesi osalta tavoittelemaan 2021?

Oletko jo pohtinut tämän vuoden yrityksesi tavoitteita? Entä strategiaa kuinka tavoitteet toteutetaan?

Millaisia valintoja aiot tehdä? Mihin tavoitetilaan haluat päästä? Vaatiiko toteutus jotain muutoksia nykyiseen tilanteeseen? Mikäli haluat jotain muutosta, on tehtävä jotain eritavalla. Myynti on laskenut monella yrityksellä. Kulut juoksee, eikä voi vain odotella jos jostain tulisi uusia asiakkaita tai myyntiä. On mietittävä mitkä ovat ne keinot, jolla saadaan myynti käyntiin ja nousemaan.

Mikäli et tee mitään muutosta, ei myynti välttämättä kuitenkaan itsestään lähde kasvuun. Voi toki lähteä, mutta sen varaan ei voi laskea. Huono ratkaisu on siis jäädä vain odottelemaan. Aina kannattaa reagoida, kun yrityksen myynti ei kehity toivotulla tavalla. On siis tehtävä strategisia päätöksiä eli valintoja.

Tee strategisia päätöksiä eli valintoja nopeasti, älä jää odottelemaan 

Pitääkö palveluita tai tuotteita muuttaa? Onko etsittävä muita myyntikanavia? Löytääkö oikeat asiakkaat tuotteesi tai palvelusi? Nämä ovat niitä kysymyksiä joita on lähdettävä ratkomaan.

Jos et tiedä mistä kiikastaa, kysy asiakkailta ja analysoi nykytilanne.

  • Mieti, vaihdatko tuotevalikoimaa?
  • Otatko jotain uutta innostavaa myyntiin?
  • Kehitätkö uusia palveluita?
  • Saatko kustannuksia alemmaksi ja sitä kautta hintoja kilpailukykyisemmäksi?
  • Markkinoitko oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa?
  • Oletko kysynyt asiakkailta, millaisia tuotteita he haluavat ostaa?

Onko palvelusi tuotu riittävän hyvin esille?

  • Onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan?
  • Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin?
  • Kuinka erotut muista palveluntarjoajista?
  • Kaikki yritykset tarvitsevan oman juonensa!

Reagoi ja toimi tai muutaman kuukauden päästä voi olla myöhäistä. Reagointi tarkoittaa strategisia valintoja eli uuden strategian suunnittelua. Kaikkien yritysten, myös yhden hengen yrityksen, tulisi miettiä selkeät tavoitteet ja päämäärät. Ja mikä olisikaan parempi aika kuin miettiä näin uuden vuoden alkaessa, mitkä ovat yrityksesi tämän vuoden strategiset tavoitteet.

Strategiaa ei tarvitse pelätä, vaikka se kuulostaakin sanana kovin viralliselta. Se on valintoja mitä teet edistääksesi yritystoimintaasi.

Onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan? Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin? Kuinka erotut muista palveluntarjoajista? Kaikki yritykset tarvitsevan oman juonensa!

Millaisen juonen rakennat yrityksellesi tänä vuonna?

Mieti ainakin seuraavat taloudelliset asiat:

  • Liikevaihto, kuinka paljon liikevaihtoa haluat tänä vuonna?
  • Onko liikevaihtosi liian pieni suhteessa kuluihin? Jos on, niin paljonko sitä tulisi nostaa 10%,  20 % vai 5000 €, 10 000 €, 20 000 €?
  • Aseta hyvin selkeät tavoitteet liikevaihdon suhteen, vain sitä kautta voit alkaa tehdä töitä saavuttaaksesi haluamasi liikevaihdon.
  • Jääkö asiakkaiden maksamista laskuista riittävästi katetta?
  • Jos ei jää, niin mitä strategisia muutoksia tulisi tehdä, jotta kate olisi kohdallaan?

Jos et ole koskaan tehnyt tai päivittänyt vähään aikaan käyttöpääomalaskelmaa, ota nyt heti käyttöösi kassavirtalaskelma ja laita kulut ajantasalle. Paljonko sinulla on kuluja, onko kaikki kulut tarpeellisia ja voiko jostain vähentää? Pitääkö jotain kuluja lisätä? Kuinka paljon tuloja on tulossa ja kuinka paljon liikevaihdon on kasvettava? Tee laskelma, niin tiedät yrityksesi todellisen tilanteen

Millaisia asiakkaita haluat lisää? Tästä teimme aiemmin blogipostauksen. Käy lukemassa postauksemme ja tee selkeä suunnitelma sekä laskelma: paljonko tarvitset lisää asiakkaita ja millaisia asiakkaita? Tässä linkki kirjoitukseen, käy lukemassa.

Millaisen juonen rakennat erottuaksesi kilpailijoista?

Mitä ”uniikkia” teet? Mitään varsinaista täysin uniikkia sinun ei tarvitse tehdä, mutta sinun tulee osata erottua ja kertoa, miksi juuri sinun tuotteesi sekä palvelusi ovat parhaita.

Pohdi siis, miten erotut kilpailijoista

  • Mitä teet eri tavalla, paremmin tai kiinnostavammin?
  • Millaisia asioita asiakas haluaa? Mikä saa hänet kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi?
  • Kuvaatko osaamisesi riittävän hyvin? Useimmat eivät uskalla kehua riittävästi itseään tai yleensäkään kertoa, missä he ovat hyviä. Ole rohkea ja kerro, missä olet hyvä. Miksi juuri sinun yrityksestä kannattaa ostaa.
  • Myytkö tuotteesi täysin samalla tavalla ja sanoilla kuin muutkin? Mieti, mitä tuotteissasi tai palveluissasi on sellaista, joka erottaa ne kilpailijoista.
  • Jos sinulla on verkkokauppa, joka myy samoja tuotteita kuin muutkin verkkokaupat, voit tehdä palveluprosessista (asioinnista kaupassasi) ylivoimaisen. Tarjoa jotain sellaista, että asiakkaat haluavat asioida juuri sinun verkkokaupassasi.
  • Pakkaa tuotteesi eri tavalla. Toimita ne asiakkaalle eri tavalla. Toteuta jälkimarkkinointia eri tavalla. Tee jotakin, millä oikeasti erotut.
  • Sama koskee asiantuntijaa. Tee palveluprosessistasi erottuva. Tarjoa kokonaisuutta, jota ei ole muilla. Erotu asiakaspalvelulla, jälkimarkkinoinnilla.

Tässä muutamia asioita mietittäväksi. Palveluprosessista voi tehdä uniikin, tekemällä asioita paremmin ja eri tavalla kuin muut. Sinustakin voi tehdä uniikin. Osaamisesi voi olla sellaista, joka on puettavissa sellaiseksi kokonaisuudeksi, että asiakkaat ymmärtävät saavansa erinomaista osaamista.

Tee itse yrityksesi valinnat, älä odota muiden tekevän niitä puolestasi!

Mikäli taas tarvitset hyviä apuvälineitä tavoitteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, katso arjen apulaiset. KasvuStoorin verkkokaupasta löytyy myös muita hyödyllisiä tuotteita kuten yrittäjyyden käsikirja.

Jätä kommenttisi