Millaisia strategisia valintoja teet loppuvuoden aikana?

Millainen on sinun loppuvuoden strategiasi? Jos sinulla on työssäsi tai yrityksessäsi tavoite, joka halutaan saavuttaa, sinun on mietittävä keinot, joilla siihen päästään. Strategia on keinovalikoima, jolla saavutetaan päämäärä. Sen avulla on tarkoitus myös saavuttaa etua kilpailijoihin nähden.

Strategian voi laatia myös ihan omaan elämään. Esimerkkinä vaikka harrastuksen aloitus. Mietit mitä uudelta harrastukselta haluat. Sen jälkeen päätät keinoista, miten siihen pääset. Menetkö kurssille, aloitatko itsenäisesti, hankitko ryhmän ympärillesi? Miten usein harrastat? Noudatat strategiaasi ja saavutat päämääräsi.

Oletko yrittäjä? Oletko miettinyt millaisen strategian laadit, jotta saat yrityksesi toimimaan ja kukoistamaan sekä kehittymään? Tai työssäsi tiedätkö mikä on yrityksen strategia? Kuinka sitä toteutat?

”Liiketoiminnan johtamisessa on kaksi tärkeätä asiaa: 1) On tehtävä OIKEITA asioita ja 2) Oikeat asiat on tehtävä OIKEIN.” Peter Drucker

Laadi työhösi tai yritykseesi

1. Asiakasstrategia, Selvitä ydinasiakkaat yrityksen kannalta. Millaiset asiakkaat tarvitsevat yrityksen palveluitasi ja/tai tuotteitasi? Millaiset asiakkaat hyötyvät eniten? Millaiset asiakkaat ovat kannattavimpia? Millaisia asiakkaita haluatte palvella ja ympärillenne?
Yksi asia on erityisen tärkeä asiakkuuksia suunniteltaessa, millaiset asiakkaat tuottavat lisää asiakkuutta? Joko he ostavat lisää tai tuovat yritykseen uusia asiakkaita. Tämä helpottaa yritystä, jos asiakkaat suosittelevat ja myyvät yrityksen puolesta.

2. Myyntistrategia. Myytkö itse, jälleenmyyjien kautta, kaupallisen verkoston kautta vai miten toteutat myynnin. Miten voit helpottaa myyntiäsi. Miten voit helpottaa ostamista.

3. Markkinointistrategia. Millaista markkinointia teet? Missä markkinoit?Millaista näkyvyyttä suunnittelet? Millaista sisältöä teet? Mitkä ovat ydinkanavasi? Mitä haluat katsojien, seuraajien, asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden näkevän? Kuinka tuet markkinoinnilla myyntiä?

4. Somestrategia. Missä somen kanavissa näyt? Millaista sisältöä tuotat? Mikä kiinnostaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaitasi? Millaista sisältöä odotetaan? Kuka hoitaa sisällön tuotannon? Kuinka paljon allakoit ja tarvitset aikaasi toteutukseen, jos teet itse?

5.. Verkostostrategia. Millaisia verkostoja sinulla on jo olemassa? Millaisista on hyötyä sinulle? Millaisia tarvitset lisää? Kuinka voit  rakentaa verkostojen kautta myyntiä ja markkinointia tehokkaasti?

En tiedä kenen sitaatti tämä seuraava on, mutta se vain aina kolahtaa. Nyt vain strategiaa suunnittelemaan ja keinoja miettimään.

”Ihminen, joka tahtoo, keksii keinot. Ihminen, joka ei tahdo, keksii selitykset.”

Jätä kommenttisi