KasvuStoori – Vaateliike Amalinda

Olen  43-vuotias uusikaupunkilainen yrittäjä. Koulutukseltani olen yo-merkonomi ja logistiikkainsinööri. Aiemman urani tein logistiikan parissa ja kylmätekniikan kansainvälisessä kaupassa.  Olen eläinrakas innostuja, idealisti ja sinnikäs puurtaja.   Ehkä jopa hullun sinnikäs eli en koskaan ole mennyt siitä, mistä aita on matalin, vaikka se olisi ehkä ollut viisastakin. Halusin edetä miesvaltaisella teknisellä alalla, joten mitä tekee täysverinen humanisti ja kieli-intoilija/ matikkavihaaja? Opiskelee viisi vuotta työn ohella insinööriksi ja vakuuttaa vuosikymmeniä alalla työskennelleet iäkkäät herrasmiehet, että kyllä tyttö tietää asiansa.  Eli sen mitä teen, teen yleensä täysillä.

Mikä on yrityksesi?

Amalinda Oy on pian 4-vuotias, monipuolinen hyvän mielen lifestyle-puoti Uudessakaupungissa. Lähdimme liikkeelle perinteisenä koko perheen vaateliikkeenä, mutta tänään liike on sekä kysyntää että omaa kutsumusta seuraillen muotoutunut enemmän ekohenkiseksi, värikkääksi minitavarataloksi. Valikoimassamme on edelleen naisten ja lastenvaatteita, mutta näiden osalta painopisteinä ovat itse Euroopasta maahantuodut kiinnostavat vaatteet sekä kotimaiset pienmerkit.  Olemme lappilaisten Ruska-lastenvaatteiden eteläisin jälleenmyyjä, lähituotteena Johanna K. Design-neuletuotteet Taivassalosta naisille ja lapsille sekä mm. Paapiin vaatteet.  Haluamme tarjota monikäyttöisiä ja laadukkaita vaatteita arkeen, jotka asustamalla muuntuvat myös juhlavampaan menoon.  

Matkan varrella valikoimaamme ovat tulleet myös naisten alusasut sekä luonnonkosmetiikka ja ihanat asusteet ja korut.  Luonnonkosmetiikan maailma on valtavan kiinnostava ja innostava, se onkin vienyt palasen sydäntäni mennessään.  Samoin meiltä löytyy myös kierrätysmateriaaleista valmistettuja ja käsityönä tehtyjä tehtyjä tuotteita. Asiakkaalla on mahdollisuus valita eettisesti ja luonnon kannalta hyvä vaihtoehto: lähituote, Suomessa tehty tuote, luonnonkuituinen ja mahdollisimman kestävä vaate, kierrätysmateriaaleista valmistettu tuote tai luomulaatuinen kosmetiikkatuote.  Olen pyrkinyt näiden osaltakin valitsemaan tuotteet niin, että ne eivät ole ainoastaan ekoa, vaan myös että niiden toiminnallisuus ja hintataso on tavallisen kuluttajan ulottuvilla.

 Miten kaikki alkoi?

Yrittäjyys ei ole koskaan ollut itselläni erityisenä tavoitteena.  Pohdin uutta suuntaa työn saralle pitkän työuupumuksen jälkeen enkä halunnut lähteä ajamaan päivittäin toiselle paikkakunnalle oman alan töiden perässä.  Niinpä erinäisen selvittelyn, sattumien ja pähkäilyn jälkeen alkoi ura kotikaupungissa yrittäjänä.

 Miten olet päässyt tähän pisteeseen?

Yrityksen, erehdyksen ja sinnikkyyden kautta. Moni olisi jo lyönyt rukkaset naulaan useaan otteeseen.  Kivijalkakaupan elo käy koko ajan yhä ahtaammaksi ja selviytyminen on vaatinut melkoisia Houdinin kykyjä, jatkuvaa penninvenytystä, hurjasti unettomia öitä ja välillä sen viimeisenkin voimanrippusen kaivamista taskun pohjalta.  Periksiantamattomuus, usko omaan tekemiseen ja visioon on kantanut tähän asti suurtenkin haasteiden yli.  Myös oman puolison tuki on ollut korvaamatonta. Matkan varrella on myös löytynyt joitain samanhenkisiä yrittäjäkollegoja, joiden tuki ja kannustus luo uskoa silloinkin, kun se alkaa hiipua.  Jaksan edelleen uskoa, että yhdessä tekeminen ja toisten kannustaminen kantaa eikä toisen menestys ole itseltä pois.

Mikä motivoi sinua yritystoiminnassasi?        

Työn monipuolisuus ja haastavuus sekä luovuus. Tietynlainen vapaus ja se, että saa tehdä omannäköisiä asioita omalla tavalla.  Ja rytmittää työ ja vapaa-aika soljuvasti lomittain.  Työn suola ovat ehdottomasti asiakkaat. Monista asiakkaista ja kollegoista on tullut tuttuja ja ystäviäkin.  Myrtyneen, kiireisen ilmeen muuttaminen asiakkaan vierailun aikana iloiseksi tuo virtaa jatkaa eteenpäin vaikeanakin päivänä.  

Koen myös tärkeäksi myydä sellaisia tuotteita, joihin itse sydämestäni uskon.  Esimerkiksi sellainen tunika, josta tulee asiakkaan luottovaate. Tai lapsenlapselle lahjapakettiin traktoripaita, joka käytetään lempipuserona lähes puhki.  Kosmetiikkaa, joka hoitaa ihoa, ei jätä turhaa jätettä eikä sisällä elimistöä kuormittavia turhia kemikaaleja ja sen valmistus on toteutettu ympäristöä kunnioittaen.

On erikoista, että vaikka yrittäjyys ei ole koskaan ollut minulle itsestään selvä valinta, se tuntuu tällä hetkellä kaikkein omimmalta vaihtoehdolta työskennellä ja on se, mihin itsellä on palo.  Olen hyvin pitkälle omistautunut yritykselle kuluneet neljä vuotta ja toivon, että se vielä kantaa hedelmää.  

Parhaimmat yritystoimintasi opetukset vuosien varrella?

Ei voi jäädä tuleen makaamaan.  On visioitava, uskottava tulevaan ja kehitettävä myyntiä sekä uusia ideoita silloinkin, kun maailma tuntuu luhistuvan ympäriltä.  Siinä riittää haastetta edelleenkin – nähdä päivittäisten ongelmien yli suurempia linjoja tulevaan.

Kulunut sanonta, että yrittäjä itse on oikeasti se yrityksen tärkein voimavara, on kyllä totta. Eli hengähdystilaa on järjestettävä, edes vähän, vaikka se tuntuu taloudellisesti ja/tai aikataulullisesti mahdottomalta. Kukaan meistä ei ole kone eikä itsestään voi antaa määräänsä enempää.  Tätä jälkimmäistä opettelen edelleen.

Toivon, että nämä eväät ja opit auttavat Amalindan myös nykyisen hurjan koronakriisin ylitse.

Mikä on yrityksesi tulevaisuus? Mitä tavoittelet?

Haluamme olla positiivinen elämyspuoti, jossa on piipahdettava aina Uudenkaupungin seudulla liikkuessa tai johon on hauska tehdä päiväretki kesäloman aikaan.  Josta paikkakuntalaisen on mukava ostaa vaikkapa tuliainen toiselle puolelle Suomea. Toki tällä saralla on vielä paljon tehtävää. Emme pysty kilpailemaan ketjuliikkeiden isojen lajitelmien sekä hintatason kanssa. Siksi haluamme tarjota asiakkaalle yhdistelmän loistavaa asiakaspalvelua, tuotteet – joihin asiakas on tyytyväinen ja ilahtunut sekä astetta erikoisemman valikoiman tuotteita, joita kauppakeskuksen jättiliikkeistä ei löydy. 

Matkalla elämyspuodiksi meillä löytyy jo seiniä ja sovituskoppeja koristavat paikallisen taiteilija Henna Ääritalon hurmaavat seinämaalaukset. Myymälän kalustus on iloisen värikästä ja ekohenkeen sopivaa, pitkälti kierrätettyä.   Esillepanossa pyrimme luomaan asiakkaille silmäniloa ja kokemuksen runsaudensarvesta.  Jotain päinvastaista kuin valkoista monotonista pintakiiltoa.

Toki elinkelpoisuus ja menestys edellyttävät myös liiketoiminnan kannattavuutta. Se on pienellä paikkakunnalla kaikille yrittäjille tuttu haaste. Vaikka verkkokauppa on nykypäivää, uskon että henkilökohtaisella asiakaskohtaamisella on paikkansa tulevaisuudessakin.  Haasteena onkin välittää oman liikkeen tunnelma ja persoonallisuus myös verkkoon.

Miten nollaat itsesi?

Vapaa-ajalla on ihana rapsutella lemmikkejä maaseudun rauhassa.  Niiden erilaiset tempaukset ja rauhoittava läsnäolo on parasta terapiaa.  Uutena hurahduksena ovat e-kirjat ja on ollut hauska palata rakkaan lukuharrastuksen pariin.  Koska lomailu on jäänyt kovin vähiin yrityksen alkutaipaleella, yritän järjestää itselleni silloin tällöin pieniä minilomia vapaapäiviin. Saatan esimerkiksi käydä jossain lähiseudun museossa ja piipahtaa johonkin ihanaan kahvilaan hetkeksi kiireettä ja katsella ympäristön menoa.   Pienen irtautumisen hetkellä tai sen jälkeen tulevat usein myös ne parhaat ideat.

Tahtolauseeni

Kaikki järjestyy

Tanja Välimäki

Verkkokauppa: https://www.amalinda.fi/kauppa/

Kivijalkakauppa: Rauhankatu 8, 23500 Uusikaupunki

Facebook ja instagram: vaateliikeamalinda  

Jätä kommenttisi