Jos sinä et myy, joku muu aivan varmasti myy!

Aikailetko myynnin tekemistä? Onko myynti pakkopullaa? Vai onko se päivän paras työtehtävä? Onko sitä mukava tehdä?

Myynnin puolesta ei voi olla puhumatta ja kirjoittamatta. Myynti on pitkäkestoinen laji, joka vaatii tekijältään sitkeyttä. Myynti on yrityksen elinehto, jos ei ole myyntiä, mistä se raha tulee yrityksen kassaan?

Ostaja ei osta Kukaan ydintuotetta vaan sitä, mitä siitä hänelle seuraa. Ostajalla on aina joku tarve, jonka hän haluaa täyttää. Hän haluaa ostoksestaan jotain hyötyä ja/tai lisäarvoa. Parasta on, kun hän saa jotain sellaista, jonka hyöty kohtaa hänen tarpeensa kanssa.

Myynnissä hyöty on siis tärkein asia. Sitä haluavat niin kuluttajat kuin yrityksetkin. Jos et ole tehnyt ”kotiläksyjä”, et tiedä mitä sinun kannattaa myydä, tarjota ja mikä hyöty siitä on asiakkaalle. Kaikki ostavat hyötyä ja kaikki ostavat seurausta.

Millainen on hyvä myyjä?

Hyvä myyjä on sellainen , joka tekee kotiläksyjä valmiiksi. Hän perehtyy asiakkaisiin, selvittää heidän tarpeensa ja haluaa oikeasti auttaa.

Muutamia asioita kannattaa kuitenkin muistaa myyntityössä, jotka ovat aina mukana myyntitilanteissa sekä auttavat sinua myyjänä myyntiprosessin läpiviemisessä.

KUUNTELEMINEN. Et saa selville asiakkaan tarvetta sekä sitä mitä voit hänelle myydä, jos et kuuntele häntä. Vanha ohjenuora on, että asiakas puhuu 80 % ajasta, ja myyjä 20 % – tämä on hyvä pitää tänäkin päivänä mielessä. Eli kun saat hyvän keskustelun aikaiseksi, malta kuunnella asiakasta. Myyjästä joka on kiinnostunut asiakkaasta ja kuuntelee häntä, yleensä pidetään. Kaikki haluvat, että joku kuuntelee heitä.

FAKTAA JA JÄRKIPERUSTELUJA. Pelkällä ”kiva kaveri meiningillä” et ’ välttämättä saa tuloksia aikaiseksi. Kyllä myyntitilanteissa tunteitakin on, mutta faktaakin tarvitaan ehdottomasti. Jos et osaa perustella tuotteesi tai palvelusi hyötyjä, lisäarvoja ja miksi se kannattaa ostaa, niin tuote tai palvelu saattaa jäädä ostamatta. Mutta kuten sanottu kyllä tunteetkin myyntitilanteessa vaikuttavat: päätökset tehdään tunteella, mutta ne perustellaan järkisyillä, joten kumpikin näistä asioita on otettava myyntitilanteessa huomioon.

OLE LUOTETTAVA. Joudut myymään itsesi asiakkaalle. Hänen tulee luottaa sinuun. Rakenna siis luottamus välillenne. Älä yritä myydä tai päästä asiakkaasta nopeasti eroon. Ole valmis keskustelemaan, perustelemaan ja kertomaan tietoa.

MYY HYÖTYJÄ. Asiakas ostaa aina hyötyä. Älä siis myy vain pelkkiä ominaisuuksia. Näitäkin on joskus kerrottava, mutta ne eivät kosketa samalla tavalla kuin hyöty. Jos hyöty koskettaa asiakastasi, saattaa hän liikahtaa eteenpäin ja tehdä kaupat kanssasi.

TEE SELKEÄ PROSESSI ITSELLESI. Mieti toimivat kanavat, joiden kautta lähestyt asiakasta. Laitatko sähköpostia, soitatko vai hyödynnätkö somen erilaisia kanavia? Jos et tiedä mikä kanava on toimivin, tee kokeiluja. Kokeile eri vaihtoehtoja ja alat pian huomata, mitä kautta tavoitat helpoiten potentiaalisia asiakkaita.

VALMISTELE YHTEYDENOTTOSI. Tunne asiakaskohderymäsi. Tee vaikka kirjallinen myyntispiikki ensin, joka helpottaa esittämistä. Harjoittele sitä niin, että osaat sen luontevasti ulkoa. Tutustu asiakkaan liiketoimintaan ja mieti, miksi hänen kannattaisi kuunnella sinua? Mitä sellaista voit tarjota hänelle, jolla hän edistää omaa liiketoimintaansa, kilpailukykyään ja/tai saa lisää asiakkaita? Menetät mahdollisuutesi nopeasti, jos et osaa kertoa, miksi sinua kannattaa kuunnella.

VALMISTAUTUMINEN. Mieti, kuinka sinun pitää valmistautua ja mitä asioita sinulta voidaan kysyä. Kaikki arvostavat systemaattista, suunnitelmallista etenemistä. Asiakas on paljon kiinnostuneempi palvelun/tuotteen tarjoajasta, joka tietää mitä tarjoaa ja miksi tarjoaa.

TEE MYYNTITYÖSI LOPPUUN. Tsemppaa itsesi klousaamaan myyntitilanne, älä jätä myyntityötäsi kesken. Uskalla kysyä kauppaa. Uskalla ehdottaa yhteistyötä. Asiakas odottaa sinun myyvän hänelle, joten sinun tehtäväsi on myös kysyä kauppaa.

Myyntityö on työtä siinä missä vaikkapa tuotteiden valmistus. Se on osa yrittäjän arkea ja sen kanssa kannattaa ystävystyä. Kaikki muu tekeminen voi tuntua paljon helpommalta, jolloin siirrät myyntityön aloittamista sekä tekemistä, varsinkin jos se tuntuu yhtään pakkopullalta. Johda itseäsi ja johda tekemistäsi, älä anna itsesi livetä tästä yrityksesi kannalta elintärkestä työstä.

INNOSTUITKO MYYNNISTÄ? Jos se tuntuu hankalalta ja on sinulle ”akilleen kantapää”, kannattaa ehdottomasti hankkia uusi INNOSTAVA MYYNTIKIRJAMME. Kirjassa avataan myyntiprosessi vaihe vaiheelta sekä opetetaan, kuinka se saadaan toimimaan. Kirjassa on myös työvälineitä myynnin toteuttamiseen, saat siitä tsemppausta, sparrausta ja paljon hyödyllisiä vinkkejä, kaikki tärkeä myyntiin liittyvä asia löytyy siis tästä selkeästä paketista. Lue lisää täältä ja innostu myynnistä!

Jätä kommenttisi