Innostu hakukoneoptimoinnista – se kannattaa – Vieraskynä

Olet keskellä suurkaupunkia. Ympärilläsi on valtava määrä erilaisia rakennuksia, mutta ei yhtään opastetta, mainosta, kadun nimeä tai numeroa.  Ihmisiä on ruuhkaksi asti ja kaikki kiiruhtavat kovaa vauhtia jonnekin. Sinulla on äkillinen ja kova hammassärky, mutta et yhtään tiedä mistä voisit saada apua ja mihin näistä rakennuksista kannattaisi mennä. Kokeilet ja astut muutamasta ovesta sisään, mutta kukaan ei huomaa tai palvele sinua eikä mikään niistä ole etsimäsi hammaslääkäriasema. Poistut nopeasti takaisin kadulle lähtöpisteeseesi. Nyt kipu alkaa olla jo sietämätön ja kärsivällisyytesi äärirajalla. Mietit, mistä ihmeestä voit löytää apua?

 

Kuvittele samantapainen tilanne verkkomaailmaan. Oletko varma, että sinun ihanneasiakkaasi löytää helposti ja nopeasti sinun sivustosi, tuotteesi ja palvelusi? Kaikkien muiden joukosta?

 

Yrityksen verkkosivusto on kuin kauppa

Ajatellaan edelleen verkkoa suurkaupunkina ja sinun sivustoasi upeana, monikerroksisena tavaratalona, jossa on monta sisääntulo-ovea ja kerrosta. Et voi koskaan tietää mihin kellon aikaan, minkä kerroksen ovesta tai mille osastolle asiakas tulee sisään ja minkälaisen myyjän hän kohtaa ensimmäisenä. Onko myyjäsi tuttavallinen, asiantunteva ja asiakkaan tarpeita ymmärtävä? Vai pitääkö hänen olla virallinen, tietoa antava ja eteenpäin ohjaava? Minkälaisia myyjiä sinä tarvitset ja palkkaat?  Ajattele, että verkkosivuston jokainen sivu voi olla asiakkaalle ”etusivu” ja myös ensimmäinen ”myyjä”, jonka hän kohtaa.

 

Opasta ihanneasiakkaasi luoksesi

Hakukoneoptimointi on yksi tärkeä peruskeino tehdä yritys, sen palvelut ja tuotteet näkyviksi ja löydettäviksi. Jokaisella verkkosivustolla kannattaisi ja pitäisi olla optimointi heti valmiina, kun sivusto julkaistaan, sillä uuden sivuston löytyminen hakukoneessa vie aikaa. Kaikkein parasta olisi ajatella optimointia jo hyvissä ajoin ennen sivuston suunnittelua tai verkkotunnuksen hankkimista. Silloin oltaisiin tosissaan etsimässä verkosta asiakkaita. Alun kuvaelma jatkuu: Yhdellä kadulla näet kauaksi loistavan, vilkkuvan valomainoksen, jossa vastataan tarpeeseesi. Mainoksessa lukee pika-apua hammassärkyyn ja suunnistat sinne. Vihdoin saat asiantuntevaa apua.

 

Erotu muista ja ala loistaa

Perusoptimointikeinot on helppo oppia ja niiden hallinta tulee kuulua jokaisen verkkosivujen tekijän, ylläpitäjän ja sisällöntuottajan osaamiseen ja jatkuvaan perustekemiseen. Peruskeinot ja ajattelutapa olisi kuitenkin hyvä olla hallussa myös yrityksen toiminnasta ja myynnistä vastaavilla henkilöillä. Näin optimointi saisi strategisemman ja tavoitteellisemman merkityksen ja se alkaisi varmasti kiinnostamaan huomattavasti enemmän. Yrityksen verkkosivusto voi parhaimmillaan olla yksi tehokas lisämyyjä yritykselle – aina tavoitettavissa ja valmis palvelemaan asiakkaita. Eikö olisikin mahtavaa, jos sinullakin olisi tällainen lisäresurssi?

 

Vieraskynän kirjoittaja on Marja Hawas, Digital Marketing Specialist, yrittäjä

Hän on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija, jolla on pitkä ja laaja kokemus verkkosivuista ja hakukoneoptimoinnista.

 

Jätä kommenttisi