KasvuStoori – #DiamondOffice, Isabell Frondén – yrittäjä ja neljän lapsen äiti

YRITTÄJÄ, YRITTÄJYYS – AMMATTI VAI ELÄMÄNTAPA?

Kuka olet, mitkä ovat unelmasi ja mitä haluat elämässäsi saavuttaa? Näitä asioita olisi hyvä pysähtyä pohtimaan välillä nykyajan hektisen elämän keskellä. Tietämällä kuka olet ja millaista elämää haluat elää, pystyt tekemään parempia valintoja elämässäsi saavuttaaksesi unelmasi. Minulla yksi näistä valinnoista on yrittäjyys. Minulle valinta merkitsee sekä ammatinvalintaa että elämäntapaa. Miksi aikoinaan päätin ryhtyä yrittäjäksi?

Olen Isabell Frondén ja neljän alle esikouluikäisen lapsen äiti. Unelmoin yksinkertaisista asioista ja jonain päivänä toivon voivani perustaa hyväntekeväisyyssäätiön. Koulutukseltani olen taloushallinnon merkonomi. Työskentelin aiemmin kiinteistönvälityksessä sekä raskaan teollisuuden alalla johdon assistenttina monien vuosien ajan, kunnes burn outin jäljiltä jäin pois työelämästä. Tuona aikana mietinkin, mitä haluaisin tehdä seuraavaksi? Mietin, että kun työhön paluun aika koittaa – palaanko samanlaiseen työhön, olisiko uranvaihto paikallaan vai lähtisinkö toteuttamaan yhtä unelmistani: omaa yritystäni ja mahdollisuutta luoda uusia työpaikkoja.

Jo kouluaikoina intohimo omasta yrityksestä heräsi, kun koulussa työstimme ensimmäistä liikeideaa. Liikeideani tuolloin vuonna 2006 oli koruliike, jossa kivijalkaliike oli toissijaisessa asemassa ja varsinainen liikeidea oli jonkinlainen ohjelma, jonka avulla asiakkaat pystyisivät suunnittelemaan yksilöityjä mittatilaustyönä tehtyjä koruja jokaisen kukkaroon sopivalla budjetilla. Tämä jäi kuitenkin vain idean tasolle.

Kun työhön paluun aika lähestyi olin kypsytellyt ajastusta oman yritykseni perustamisesta ja hakeudun TE-toimiston järjestämälle yrittäjäkurssille. Tahtotila omasta yrityksestä voimistui, mutta enää puuttui liikeidea. Joillekin on heti jo alusta asti selvää, millaisen yrityksen haluaa perustaa sekä mitä palveluja ja tuotteita tarjoaa, toiset taas eivät laisinkaan tiedä mistä aloittaisi ja joillakin on taas liiaksi valinnanvaraa. Itse kuuluin heihin, etten oikein keksinyt mitä yritykseni sitten myisi, joten päädyin aloittamaan työhaastatteluissa käymisen. Haastatteluissa kerta toisensa jälkeen laaja osaamiseni toimi yllätyksekseni työllistymiseni tiellä. Sitten keksin sen. Liikeideani. Työhaastatteluissa ongelmaksi muodostunut liian laaja osaamiseni olikin voimavarani, jonka tuotteistamalla pystyisin tarjoamaan liike-elämässä kovasti kaivattua assistenttipalvelua. Oivallukseni jälkeen perustin etäassistenttipalveluja tuottavan yritykseni e-Assarin vuonna 2019. Nyt takana on kaksi antoisaa vuotta yrittäjyyttä ja pystyn varmuudella toteamaan, että tämä on ehdottomasti oma juttuni.

Ensimmäiset kaksi vuotta menivät tietynlaiseen harjoitteluun, niin yrittäjyyden opettelussa kuin yritykseni kanssa. Suomessa yrittäjyyteen annetaan loistavat lähtökohdat esimerkiksi moninaisten yritysmuotojen ansiosta. Aloitin toiminimellä, koska halusin hieman ensin katsella olisiko yrittäjyys se oma juttu sittenkään. Nyt kun tiedän, että yrittäjyys on taatusti oma polkuni, muutamme yhtiön osakeyhtiöksi ja osana muutosta uudelleenbrändäämme toimintamme.

#DiamondOffice, digitaalinen toimisto ja yrityksesi strateginen yhteistyökumppani

Uudelleenbrändäyksen myötä yritykseni tarjoaa assistentti- ja konsulttipalveluja tehostamaan asiakasyritystemme toimintaa. Vapautamme yrittäjiltä aikaa ottaessamme haltuun toimiston rutiinitehtäviä, jolloin yrittäjällä itsellään jää aikaa mm. oman tekemisensä kehittämiseen, asiakashankintaan tai vaikkapa vapaa-aikaan jolloin huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Olemme yrityksen apukädet mm. viestinnän ja markkinoinnin kehittämisessä, myynnin edistämisessä, sekä opastamme esimerkiksi uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönotoissa.

Aloitin toiminnan ensin täysin omin voimin. Matkan varrella olemme saaneet asiakkuuksia jatkuvasti enemmän. Kasvava asiakasvirta aukaisi mahdollisuuden myös muiden työllistämiseen ja nyt yritys työllistää neljä työntekijää. Olen pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan jakaa töitä muille, sekä keskittää omat panokseni toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen, kun samalla täyspäiväisesti olen myös kotiäiti. Olen oppinut olemaan armollinen itselleni sekä ottamaan aikaa itselleni. Nollaan itseäni kuuntelemalla musiikkia.

Tulevaisuudessa haluamme luoda mahdollisimman paljon uusia työpaikkoja ja olla haluttu työnantaja sekä auttaa muita menestymään. Asiakkaidemme menestyminen, sekä heidän toimintansa kehittäminen yhdessä omien työntekijöideni kehityksen kanssa on oman työni paras mittari. Tässä työssä oma panos konkretisoituu selkeästi ja muiden auttaminen on aina toiminut henkilökohtaisena motivaattorinani. Motivaationani toimii myös pitkäaikainen unelmani lastenkodin rakennuttamisesta.

 

Yrittäjyydessä kaikki ovat samalla lähtöviivalla

Suomessa yrittäjäksi voi ryhtyä melkein kuka tahansa taustastansa tai sosiaalisesta statuksesta riippumatta. En ennen yrittäjäksi ryhtymistä olisi voinut kuvitellakaan, mitä kaikkea yrittäjyys todellisuudessa pitääkään sisällään ja mitä kaikkea se taas voisi antaa. Yrittäjyydessä korostuvat ennen kaikkea kuka olet ja itsesi tunteminen. Yrittäjän ammatinkuvaan kuuluvat lähtökohtaisesti kaikki yrityksen liiketoimintaan kuuluvat tehtävät ja toimet. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkea näitä tulisi, tai edes pitäisikään itse osata tai saati hoitaa. Sen vuoksi onkin merkittävässä asemassa tuntea itsensä ja omat kykynsä, sekä osata delegoida tehtäviä myös muille tahoille omien resurssien mukaan. Menestyvään yritystoimintaan tarvitaan hyvä liikeidea, johdonmukaista johtajuutta, riskien- ja paineensietokykyä, armollisuutta, sekä ripaus hyvää onnea matkan varrelle.

”Your largest fear carries Your greatest growth”

Yrittäjän muistilista

  • Tunne itsesi, resurssisi ja ole valmis kehittämään itseäsi jatkuvasti.
  • Hyödynnä erilaiset neuvonta- ja yrityspalvelut yrittäjille.
  • Pidä huolta omasta jaksamisestasi, äläkä unohda lähimmäisiäsi.
  • Verkostoidu.
  • Jos odotat täydellistä hetkeä, jäät junasta.
  • Ole armollinen itsellesi.
  • Älä yritä tehdä kaikkea itse, vaan osaa hellittää otetta langoista ja antaa yrityksellesi aito mahdollisuus kehittyä ja kasvaa delegoimalla tehtäviä muille yrityksesi resurssiesi mukaisesti.

Kun yritykselläsi tulee lisäkäsien tarvetta tai esimerkiksi haluaisit tehostaa yrityksesi toimintaa, ota rohkeasti seuraava askel. Ota yhteyttä meihin ja kartoitetaan yhdessä tarpeesi. Palvelukartoitus on maksuton ja teemme sinulle myös strategisen palvelusuunnitelman yritystoimintasi tavoitteiden saavuttamiseksi. Palvelukartoitus voidaan pitää toiveesi mukaan videotapaamisena tai puhelimitse. Lisätietoa mitä kaikkea voimme tehdä löydät nettisivuiltamme sekä ottamalla seurantaan LinkedIn –sivumme, jolloin olet ensimmäisenä kuulemassa uusista projekteistamme ja ideoista toiminnan tehostamiseksi.

Isabell Frondén, yrittäjä ja neljän lapsen äiti

Puh. +358 40 9211 324

Isabell@timanttiassarit.fi

#DiamondOffice

www.timanttiassarit.fi

@LinkedIn

@Instagram

@Facebook


Jätä kommenttisi