KasvuStoori – Attention Communication Oy

Kuka olet?

Olen Helena Aatinen, viestintäyrittäjä ja viestijä.

 

Mikä on yrityksesi?

Attention Communication Oy on teollisuuden muutoksiin erikoistunut viestintätoimisto. Asiakkaamme ovat suuria, keskisuuria tai pieniä teollisia toimijoita tai teollisuuden palveluntarjoajia. Tehtävät vaihtelevat viestinnän suunnittelusta, sisällöntuotannosta ja kanavaratkaisuista aina sijoittajaviestintään tai yritysjärjestelyihin asti. Teollisuusyritykset uudistuvat ja kehittävät digitaalisia palveluja, mutta eivät aina osaa kertoa muuttumisestaan. Siinä me autamme.

 

Miten kaikki alkoi?

Kaikki alkoi oikeastaan siitä, että päädyin jo kauan sitten kauppakorkeakoulusta viestijäksi. Ura vei veneteollisuuden, paperikonetehtaan, tekstiili- ja vaatetusteollisuuden kautta konepajateollisuuteen ja sieltä luontevasti metsäteollisuuteen ja energiasektorille. Alkuvuodet kerrytin kokemusta tiedottajana, sitten viestintäpäällikkönä ja sittemmin päädyin katsomaan kokonaisuuksien perään Metson, Metsäteollisuus ry:n ja Fortumin viestintäjohtajana.

Ammatinvalinta on ollut minulle alkumetreiltä asti ihan selvä, viestintä on kutsumusammatti enkä osaisi kuvitella tekeväni mitään muuta. Enkä kyllä ole tehnytkään, mitä joku pitää johdonmukaisuutena ja joku ehkä yksipuolisuutena. Olen aina mennyt kun uusi vaihe on kutsunut ja se on ollut erittäin hyvä polku.

 

Miten olet päässyt tähän pisteeseen?

Pari vuotta sitten aloitin viestinnän konsultoinnin ensin yksinyrittäjänä, mutta huomasin nopeasti, että yksi käsipari ei riitä isompiin ja mielenkiintoisempiin viestinnän urakoihin. Toisaalta huomasin, että olen kasvanut laumassa ja työskennellyt aina tiimissä, joten tulin aika nopeasti siihen tulokseen, että tarvitsen kumppaneita ja työyhteisön. Kävin systemaattisesti läpi verkostoani ja muutaman kahvikeskustelun jälkeen päädyttiin entisen kollegan kanssa käynnistämään Attentionia.

Kollegallani, Pennasen Ristolla, on paitsi journalistivuosien mukaan tuoma vahva ilmaisuvoima ja mediakokemus niin myös yhteistä viestinnän taivalta Valmetin vuosilta. Meillä on nyt takana runsas vuosi Attentionissa ja edelleen näyttää erittäin hyvältä.

 

Mikä motivoi sinua yritystoiminnassasi?

Kyllä se paras motivaattori on edelleen viestintä itse. On erittäin mukavaa voida auttaa yritystä, jolla on tilanne, jossa viestintä voi auttaa. Monet asiat ovat varsin arkisia, mutta ei mikään voita sitä tunnetta, kun asiakasyrityksen toimitusjohtaja sanoo, että meillä on muuten nyt tosi hyvän näköiset nettisivut, joita liikekumppanitkin ovat kehuneet. Tai valtavan yritysjärjestelyurakan päätteeksi asiakas kiittää aidosti avusta.

Tietysti onnistuminen aina motivoi. Siksi me haluamme olla tarkkoja siitä, että tehdään asiakkaalle juuri niitä asioita, mistä hänelle on hyötyä. Se on osa meidän brändiä.

 

Parhaimmat yritystoimintasi opetukset vuosien varrella?

On hyvä katsoa tarkkaan, kenen kanssa lähtee viemään yritystä eteenpäin. Siksi mekin on käyty erittäin paljon keskustelua arvoista, tavoitteista ja strategiasta sekä muista toiminnan periaatteista. Ne voivat tuntua korkealentoisilta asioilta, mutta kun arkea lähdetään pyörittämään niin ei saa tulla turhia hiertymiä. Kun yrityskumppaneilla on yhteinen käsitys suunnasta ja vauhdista sekä keinoista, kaikki muut asiat saadaan kyllä sovittua. Ja tottahan sen yhdessä tekemisen on oltava myös kivaa.

Toinen opetus on ehkä se, että pitää oppia sietämään epävarmuutta, mutta on silti uskottava tulevaisuuteen lujasti. Kollega tiivisti asian sanomalla, että pitää olla kymppi uskonnossa ja nelonen matematiikassa. Me on silti pidetty kahdeksikon tasoa matematiikassakin, ettei mene haihattelun puolelle. Sitä saat mitä mittaat ja kun numerot on järjestyksessä, on toiminnalla varma perusta.

 

Mikä on yrityksesi tulevaisuus? Mitä tavoittelet?

Kyllä tavoitteena on yrityksen kasvattaminen, tavalla tai toisella. Nyt ensi vaiheessa kasvatetaan asiakaskuntaa ja vakiinnutetaan toiminta sekä rakennetaan kumppaniverkosto, joka taipuu vaikka mihin. Sitten aletaan katsoa vähän muitakin juttuja.

 

Miten nollaat itsesi?

Minulla ei oikeastaan ole tarvetta nollata mitään vaan tykkään yhdistää työtä ja elämää. Työtä teen asiakkaiden tarpeen mukaan ja tähän työhön kuuluvat intensiivisetkin jaksot. Sen vastapainona mökkeilyä ja ruusujen kasvattamista, pianon soiton opettelua, valokuvausta ja erilaisia kädentaitoja. Keväällä kun on muutaman tunnin kääntänyt lapiolla kukkamaata, on aika mukavaa istahtaa hetkeksi koneen äärelle ja tuottaa pätkä sisältöä asiakkaalle.

Yrittäminen antaa vapauden päättää työn tekemisen ajasta ja paikasta.  Modernit etäyhteydet toimivat kaikkialla eikä viestintätyö ole läheskään aina kiinni työpöydän sijainnista. Kitkiessä juolavehnää ruusupensaan juurelta voi kehitellä erinomaisen viestintästrategian. Ja olen niin tehnytkin.

 

Tahtolauseesi?

Saat kaiken, mitä haluat riittävästi ja olet valmis tekemään töitä sen eteen. Ja jos et saa, niin myöhemmin näet, ettei se olisi hyvä asia ollutkaan.

www.attention.fi

Jätä kommenttisi