Vieraskynä – Yhteistyö sisällöntuottajien kanssa sosiaalisessa mediassa

Tänään KasvuStoorin Vieraskynä kirjoittajana on Maiju Kauppila. Maiju on suurella sydämellä toimiva vaikuttajamarkkinoinnin ja sisällön tuotannon ammattilainen, joka on tuottanut säännöllistä sisältöä sosiaalisen median kanaviin jo yli 14 vuoden ajan ja hän kirjoittaa tänään erittäin tärkeästä asiasta kuten mm. ostetuista seuraajista.

Olen tuottanut sisältöä sosiaaliseen mediaan 14 vuotta. Olen nähnyt sosiaalisen median muutokset näiden vuoden aikana. Sosiaalinen media on tuonut paljon hyvää tullessaan, mutta se on tuonut myös paljon sellaista, mistä puhutaan liian vähän. 

Olen viimeisen vuoden koittanut herätellä yrittäjiä ymmärtämään, että kaikki tällä alalla ei ole niin mustavalkoista kuin miltä se näyttää. Olen koittanut huutaa tätä asiaa ääneen, mutta joskus tuntuu, että olen tehnyt sitä kuuroille korville.  Minusta tuntuu, että huutoni on osittain mennyt kuuroille korville ei syystä, että asia ei olisi kiinnostava, vaan siitä, että monet ovat kokeneet, että ”ei koske minua”. Kuitenkin se koskee jokaista yrittäjää, joka tekee sisällöntuottajien kanssa yhteistyötä.

Kuitenkin sosiaalinen media on mahdollistanut osalle sisällöntuottaista tavan, jolla ikään kuin huijataan yrittäjiä tekemään kanssaan yhteistyötä. Itse tuomitsen kaikenlaisen vilpin kokonaan, koska vilppien avulla sisällöntuottaja rikkoo jotain sellaista, joka jo jollain tasolla saattaa täyttää petoksen tunnusmerkistön. Monet yrittäjät eivät  ymmärrä sosiaalisesta mediasta niin paljoa, että osaisivat nähdä näitä vilppejä. 

Tänä syksynä on onneksi lehdistö vihdoinkin ottanut aiheen myös käsittelyyn. Kyseessä siis on ostetut someseuraajat. Yhteistyö yritysten kanssa on  usein mennyt niin, että sisällöntuottaja kertoo yrittäjälle, että kuinka paljon seuraajia hänellä on. Sitten usein yrittäjät soikaistuvat isoista luvuista valtavasti. Kuitenkin tämä huijjaava sisällöntuottaja on jättänyt kertomatta, että hänen 12.000 seuraajasta vain noin 1.000 on aitoja ja loput seuraajat ostettuja. Ostetut seuraajat ovat usein muun muassa jenkkisotilaita, intian perämetsän robotteja tai muita vastaavia. Usein ne ovat sellaisia ”ihmisiä”, joita ei edes ole olemassakaan. Kuka silloin tässä häviää? No yrittäjä häviää.  Sisällöntuottaja on tällöin saanut ihan ehdottomasti etuja, jotka eivät hänelle olisi missään tapauksessa kuulunut. Sanon aina, että mieluimmin 1.000 aitoa seuraajaa, kuin 10.000 feikkiä seuraajaa. 

Helsingin Sanomat kirjoitti aiheesta hyvän artikkelin, joka on luettavissa täältä https://www.hs.fi/talous/art-2000006195781.html?fbclid=IwAR1NsanjA48TjPYzgVuW4qeED4FmyFckXTSeGb3T-E_2Jq-UySOy4Tb2T9U

Ilmiö on noussut nopeasti sosiaaliseen mediaan, koska ihmisiltä on loppunut kärsivällisyys siihen, että sosiaalisen median kasvu ei tapahdu hetkessä. Jotkut haluavat itselleen kaiken nyt ja heti. Tuosta syystä ovat valmiit tekemään asian eteen vilppiä. Itse koen aina niin, että jos ihmiset hakevat hyödykkeitä väärin perustein ja vilpillä, eikä siinä enää ole puhtaat jauhot pussissa. Yrittäjän pitää tietää totuus, häntä ei varmasti kiinnosta robotit ja seuraajat, joista ei ole hänelle hyötyä. 

Olen kirjoittanut aiheesta jo aiemmin blogissani Sisällöntuottaja kusetko yrittäjän muroihin?http://www.pinkitkorkokengat.fi/2018/11/sisallontuottaja-kusetko-yrittajan.html

Instagramissa helpoin tapa tutkia seuraajien tasoa on katsoa sisällöntuottajan Seuraajat-painikkeen alta, että minkälaisia seuraajia sisällöntuottajalla on. Yhdellä silmäyksellä on havaittavissa, että minkälainen taso on seuraajissa ja onko kohderyhmä myös yrittäjälle oikea. 
Toivoin, että tämä auttaa myös yrittäjät heräämään tähän ongelmaan. Yhteistyössä on voimaa, kun se tehdään puhtain eväin. 
Sosiaalisessa mediassa on paljon, joille on kunnia-asia pitää seuraajien taso puhtaana. Jos seuraajat on saatu lyhyessä ajassa, niin aina voi miettiä, että miten se on onnistunut?

Toivomus on, että tehdään tätä yhteistyötä rehellisesti ja toinen toistaan kunnioittaen. 

Yhteistyöterveisin 
Pinkit korkokengät blogin Maiju 

4 kommenttia

Jätä kommenttisi

02.10.2019 at 11:08

Onko kyseinen kirjoittaja todella sisältömarkkinoinnin tai sisällöntuotannon ”ammattilainen”, voi olla montaa mieltä, mutta täyttä asiaa hän puhuu. Sen lisäksi, että yrittäjän kannattaa katsoa seuraajien kotimaa, paikkakunta, ikä ja laatu – kannattaa yrittäjän katsoa myös kyseisen vaikuttajan sisällön näyttökerrat ja seuraajien sitoutuneisuus. Tiedot löytyvät helposti esim Instagramin omasta analytiikasta Kävijätiedot – Sisältö-Toiminta. Myös vaikuttajan kirjoitustyyliä ja omaa sitoutuneisuutta kannattaa seurata vähän pidemmän aikaa. Onko sisältö pelkkää sillisalaattia minkä tahansa aiheen tiimoilta tai minkä tahansa tuotteen mainostamista, jos siitä maksetaan tai vaikka ei maksettaisikaan? Semmoinen sisältö harvemmin tuottaa sitoutuneita seuraajia ja jos vaikuttaja mainostaa tänään yhtä ripsiväriä ja huomenna toista, niin kumpikin yritys on laittanut mainosrahansa hukkaan. Siksi nykypäivänä tehdään mieluummin pidempiä ambassador -sopimuksia. Toki niissä on erityisen tärkeää osua oikeaan vaikuttajaan eli tutkikaa yrittäjät rauhassa vaikuttajan taustat, fiilistelkää sisältöä ja katsokaa millaisia seuraajia sisältö houkuttelee. Ovatko he niitä, jotka ostaisivat teidän tuotteita?

merjakommentoi
02.10.2019 at 12:47
– In reply to: EK

Hei, mielestämme Maiju on sisältömarkkinoinnin ammattilainen, mutta toki jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä 🙂 Kiitos kommentista & hyvistä pointeista vaikuttajamarkkinointiin liittyen, juuri näitä asioita kannattaa ottaa huomioon. Maijun kirjoitus painottui ostettuihin seuraajiin, siihen asiaan painottuvan vieraskynän häneltä ”tilasimme”. Iloa päivään! Terkkusin Merja/KasvuStoori

Liisa Söderholmkommentoi
03.10.2019 at 07:58

Olen tuntenut Maijun pitkään ja tehnyt hänen kanssaan muutaman jutun tuodessani ammattikosmetiikkaa maahan. Maiju on aito sisällöntuottaja ja ehdottomasti rehti sellainen. Olen huomannut vastaavaa ongelmaa myös itse – yrittäjä, katso tarkaan mitä ostat!!
Hienoa Merja ja Tarja, kun otitte tämän asian esille! Ja Hyvä Maiju!!
terveisin, Liisa Söderholm

merjakommentoi
03.10.2019 at 08:18
– In reply to: Liisa Söderholm

Hei Liisa ja kiitos kommentista 🙂 Maiju on juuri tätä ja hänellä on myös suuri sydän. Tämä on tärkeä asia, johon moni yritys ei osaa kiinnittää huomiota. Onneksi ainakin Maiju pitää asiaa esillä. Mukavaa päivää! Terkkusin, Merja/KasvuStoori

Jätä kommenttisi