Vieraskynä – VÄRILLÄ ON VÄLIÄ – VÄREILLÄ MYYT ENEMMÄN

Uusi menetelmä: Markkinoinnin värit elävät osana elämää.

Rakastan visuaalisuutta. Rakastan värejä. Siksi innostuin miettimään ja tutkimaan markkinoinnin värien valintaa ja käyttöä. Miettiessäni asiaa syntyi vanhojen hyvin tapojen päälle idea, joka ottaa enemmän huomioon tämän hetken elämää, ympäristöä, jossa värit kulloinkin ovat. Staattinen tuttu väripaletti ei elä usein juuri yhden tilanteen, yhden kohderyhmän ja yhden viestintätilanteen mukaan, vaan on jäykkä alati muuttuviin olosuhteisiimme. Jopa nyt laajasti maailmaa kiusaava koronavirus on vaikuttanut värien käyttöön.

Olemme tottuneet siihen, että yritykselle valitaan väripaletti, brändivärit, joita käytetään. Nykyään on otettu mukaan värien sävyeroja, lisäten esimerkiksi läpinäkyvyyttä.

Yhtenäisyyttä emme voi unohtaa. Yrityksen tunnistettavuudesta täytyy pitää kiinni. Jos haluamme laajentaa värien käyttöä, on siis värien vapaampi soveltaminen tehtävä hallitusti. Keksittyäni miten sen voisi tehdä, tein värien merkityksestä, valinnasta sekä entisen ja uuden menetelmän opettamisesta kurssin. Se tuli aiemman, laajemman visuaalisuuden kurssin rinnalle.


Värit yksin vaikuttavat 86% ostopäätöksiin – tiesitkö?

Olin itsekin skeptinen, voiko luku pitää paikkaansa ja tein omaa tutkimusta. Löysin muita tutkimustuloksia, jotka kaikki olivat saman suuntaisia. Värien suuri merkitys perustuu moneen asiaan:

  • 90 % aivoihin menevästä informaatiosta on visuaalista
  • Värit ovat ”helpoin asia” aivoille rekisteröidä ja ne jäävät myös mieleen
  • Värit ovat tunteiden herättäjiä ja tunnelman luojia
  • Jokaisella värillä on oma merkityksensä   

Käytäntökin sattui juuri samaan aikaan todistamaan väitettä. Ostin juuri vapaa-ajan takin ja olin Haltin myymälässä. Mieheni tuli perässä toisesta kaupasta. Silmäni vaeltelivat takkihyllyissä ja huomasin automaattisesti etsiväni lempivärejäni. Löysin takin, jossa oli uskomaton väriyhdistelmä lilaa ja oranssia, suurimpia lempivärejäni. Sopivan kirkas ja iloinen, muttei kirkuva. Persoonallinen. En ollut ikinä nähnyt missään vaatteessa näitä yhdistettävän niin hienosti.

Mieheni tuli perässä kauppaan. Minulla oli jo takki päällä ja ihastelin sitä peilistä. Taskut olivat vähän huonossa paikassa ja hihat pitkät, mutta mitä siitä. Kysyin mieheltäni, pitäisikö minun kokeilla vielä muita takkeja ja sain napakan vastauksen, että tuo on juuri minun takkini, näkee heti ja turha miettiä muuta. Tulin ikionnellisena ulos kaupasta tämän lila-oranssin takkini kanssa. Käärin hihat ja etsin taskuja eri paikoista, mutta se takki! Se on niin UPEA.

Onko yrityksesi väreissä lempivärejäsi?

Värien valintaan yritykselle liittyy myös toinen omakohtainen kokemukseni. Kun itse aloitin yrittäjyyden 10 vuotta sitten ja minä, vanha markkinoinnin konkari, kansainvälisiä brändejä kehittämässä ollut asiantuntija, valitsin yritykselle värit ja loin brändiä. Olin niin ylpeä, kun sain painosta ensimmäiset ovat käyntikorttini.

Mieheni 10-vuotias sukulaispoika katseli ylpeäni esittelemääni käyntikorttia. Innoissani en huomannut hänen jääneen tuijottamaan korttia. Olin kertonut mitä yritykseni tekee ja kenelle. Hiljaisuuden jälkeen hän kysyi: ”Etkö aio myydä miehille ollenkaan?” Katsoin uudelleen korttia. Taustalla ollut pehmeä aaltokuvio oli lilan sävyä, joka muuttui liukuvärinä vaaleanpunaiseen suuntaan kaunofontin kanssa. Se oli kieltämättä sellainen, että tuskin mies sitä toista kertaa vilkaisisi.

Tarvittiin siis lapsi kertomaan minulle, että olin käytännössä kääntänyt asian siten, että loin itseäni varten yrityskuvan! Olen varma, että löytyy muitakin, jotka ovat jollain tasolla tehneet saman virheen ja se antoi kipinän pohtia enemmän asiaan ja lopulta tein värien valinnasta kurssin.

Ota oppia omista värivalinnoistasi – esimerkiksi pukeutumisessa

Yrityksen värien valintaa voi hyvin verrata vaatteiden valintaan. Mitä ajattelet, kun valitset itsellesi vaatteet aamulla? Mitä on ohjelmassa, kenet olet tapaamassa, onko tapaamisen henkilö/henkilöt millaisia, mikä on tilaisuuden luonne, mihin menet, millainen ympäristö ja millaisen vaikutuksen haluat antaa itsestäsi? Mikä on sen tilaisuuden tunnelma, miten sulaudut siihen, haluatko erottautua vai kuulua joukkoon.

Värejä valitessamme otamme huomioon:

  • Kohderyhmän
  • Ympäristön
  • Millaisen vaikutuksen haluamme tehdä
  • Tunnelman
  • Tilaisuuden
  • Vuodenajan
  • Yleisen ilmapiirin, onko juuri julistettu koronapandemia tai onko joku kuuluisuus kuollut ja kaikki surevat?
  • Sään, onko kevätaurinko juuri tullut kirkkaana esiin, haluanko piristystä räntäsateen keskelle?

Kun näin moni asia vaikuttaa värivalintaamme henkilönä, haluammeko aina pitää kiinni staattisesta väripaletistamme yrityksenä? Kohderyhmä voi vaihtua eri projektissa, värit voivat rajoittaa mahdollisuutta luoda tunnelmaa, herättää johonkin asiaan huomiota ja meiltä saattaa puuttuu huomioväri.

Värillä on väliä – opi tekemään tehokkaita valintoja

Värit ovat kuitenkin äärimmäisen tärkeä asia markkinoinnissa ja asiakkaan ostopäätökseen vaikuttamisessa. Sen vuoksi niiden valintaan kannattaa käyttää aikaa.

Uskon menetelmääni, vaikka se varmasti vielä kehittyy. Voin opettaa värien valinnasta sellaista, joka yhdistää kaikki hyvät periaatteet, pitää kokonaisuuden hallussa, yrityksen tunnistettavissa sekä tarjoaa yrittäjille helpon tavan tapa soveltaa värien käyttöä. Ja mikä parasta – tehdä viisailla värivalinnoilla enemmän rahaa.

#visuaalisuus #värit #menestys #brändi

Coltrane Hassinen

Yrittäjä

Tmi Coltrane – Puhtia Markkinointiin!
www.puhtiamarkkinointiin.fi
coltrane@puhtiamarkkinointiin.fi

Lisätietoa kurssista: https://bit.ly/värikurssi

Lähteet:
https://crowdriff.com/resources/blog/visual-marketing-statistics
https://www.business2community.com/marketing/color-choices-affect-buying-behavior-0829183

Jätä kommenttisi